Fondul de Investiţii Publice din Arabia Saudită a transferat în conturile Uber cea mai mare sumă pe care compania a primit-o vreodată de la un investitor unic: 3,5 miliarde de dolari. Tranzacţia este și un superlativ al investiţiilor publice făcute într-un start-up privat, însă motorul ei este unul cât se poate de atipic pentru astfel de mutări economice.

Uber Technologies a atras 3,5 miliarde de dolari de la fondul suveran de investiţii al Arabiei Saudite, susţinut mai ales de familia regală. În urma investiţiei, Yasir Al Rumayyan, directorul executiv al fondului saudit, va avea un loc în consiliul de administraţie Uber. La rândul său, Uber își consolidează prezenţa în regiunea Orientul Mijlociu și Africa de Nord, unde are 19.000 de șoferi și circa 395.000 de utilizatori.

Însă locul Uber pe piaţa saudită are câteva particularităţi în relaţiile comerciale ale companiei, deși Arabia nu e singura ţară care a investit în Uber, fonduri publice către companie fiind dirijate și dinspre Qatar.

Uber și femeile arabe

Succesul Uber în Arabia Saudită se corelează și cu faptul că ţara le interzice femeilor să șofeze. Majed Aboukhater, directorul diviziei saudite de operaţiuni Uber, a declarat pentru ArabianBusiness că Uber estimează o creștere cu 50-60% a călătoriilor lunare, în 2016, în Arabia Saudită, întrecând creșterea de 25-40% estimată pentru anul trecut. Aboukhater a precizat că Uber oferă „un nou spaţiu” pentru femeile din Regat, care nu au voie să conducă. Mai ales în contextul în care femeile alcătuiesc circa 70% din baza de clienţi Uber din Arabia Saudită.

Statutul femeii saudite pune la grea încercare flexibilitatea culturală a occidentalului obișnuit. Nicio femeie saudită, indiferent de vârstă, nu are voie să circule fără un însoţitor de sex masculin. Sauditele nu au voie să voteze sau să fie alese în funcţii politice cu răspundere înaltă. Mai mult, Arabia Saudită este singura ţară din lume în care femeile nu au voie să conducă un autoturism, deși în regiune nu există nicio lege de stat care să le interzică acest lucru, ci doar fatwe emise de lideri religioși.

„Sigur că ne gândim că femeilor ar trebui să li se permită să șofeze”, a declarat pentru New York Times Jill Hazelbaker, purtător de cuvânt Uber. „În absenţa acestei permisiuni însă, le-am putut oferi femeilor o mobilitate extraordinară, care nu exista înainte, și suntem foarte mândri de acest lucru.”

„Femeile nu își pot păstra slujbele în Arabia Saudită pentru că întâmpină probleme în a găsi modalităţi fiabile de transport pentru a ajunge la lucru, iar noi putem da o mână de ajutor”, a subliniat directorul, pentru aceeași sursă. Contextul social al acestei afirmaţii este acela că cele mai multe saudite nu sunt integrate în piaţa muncii – doar 16,5% din forţa de muncă saudită este feminină.

„Nu sunt îngrijorat cu privire la viitor pentru că știu ce discuţii am avut. Este mult loc pentru a colabora foarte strâns cu legislativul și pentru a da naștere unei industrii”, a mai spus Aboukhater.

Uber și petrolul

Nașterea unei industrii ar putea însă fi un catalizator mai puternic decât un eventual interes brusc pentru statutul femeii arabe. Mai ales că aici interesul saudiţilor se intersectează cu cel al americanilor de la Uber. Arabia Saudită se pregătește pentru declinul preţului la ţiţei şi va crea cel mai mare fond suveran de investiţii din lume, pentru cele mai valoroase active ale Regatului, evaluate la peste 2.000 de miliarde de dolari, a declarat prinţul moştenitor Mohammed bin Salman, într-un interviu acordat Bloomberg, citat de Capital.

„Preţul scăzut al petrolului ameninţă economia saudită, dependentă de ţiţei. Dacă nu vor face nimic, până în 2020 rezervele de bani se vor termina”, a declarat John Mauldin, şeful Mauldin Economics.

Potrivit analistului, scăderea constantă a preţului petrolului va afecta Arabia Saudită în moduri oarecum similare în care devalorizarea producţiei ameninţă o companie. Totuși Arabia Saudită nu poate lua tocmai măsurile pe care ar trebui să le ia o companie, întrucât reducerea cheltuielilor publice şi înăsprirea condiţiilor fiscale ar afecta puternic populaţia, care lucrează în cea mai mare parte direct pentru stat.

Preocuparea Arabiei Saudite pentru diversificarea economiei s-a sincronizat excelent cu ritmul financiar pe care și l-a autoimpus Uber. Evaluată la 62,5 miliarde de dolari, compania a adunat din investiţii tip venture-capital circa 11 miliarde de dolari de la începuturile sale până acum. Ritmul ei alert de atragere a investiţiilor a stabilit noi standarde în colectarea de fonduri de către o companie privată. Potrivit unei estimări  The New York Times, Uber a atras sute de milioane de dolari o dată la aproximativ șase luni, pentru a putea alimenta dezvoltarea globală a companiei.

DISTRIBUIE: