De ce nu simţim scăderea TVA-ului

8

Guvernul român a adoptat o politică de relaxare fiscală care a presupus scăderea TVA-ului general de la 24 la 20%, și a TVA-ului pentru alimente, băuturi nealcoolice, animale/păsări vii, seminţe de plante şi ingrediente pentru prepararea alimentelor la 9%. Aceasta ar fi trebuit să însemne ca, de la 1 iunie 2015, o gospodărie să cheltuiască, în medie, cu 87 de lei mai puţin pe mâncare, conform unei analize Gândul. În schimb, la zece luni de la reducerea TVA-ului la alimente, indexul alimentar ZF arată că retailerii au crescut preţurile la alimente.

„Preţurile la anumite produse alimentare precum lapte, zahăr, ulei, condimente sau apă minerală sunt în creştere, chiar şi cu mai mult de 10%, în condiţiile în care această măsură era menită să taie din costul cu mâncarea şi să aducă mai mulţi bani în buzunarele românilor”, arată indexul alimentar ZF, care a luat în calcul un coş alimentar cu 23 de produse din două magazine online – Carrefour şi Mega Image (eMag)”, scrie ZF.

Un coș de 23 de produse alimentare costă circa 140 de lei, în creștere cu 4% faţă de totalul înregistrat în 8 iunie 2015, iar un coș de produse alimentare de la Mega Image, vândut prin platforma eMag, costă 137 de lei, la o diferenţă de doar 1% faţă de un coş din aceeaşi perioadă a anului trecut. Concluzia studiului celor de la ZF este că, deși preţul coșului de alimente s-a menţinut pe minus de la scăderea TVA-ului, procentul de reducere este de fapt pe o pantă ascendentă, ceea ce înseamnă că, dacă scăderea costului unui coș de alimente era de 12-13% imediat după implementarea măsurii fiscale, acum procentul este sub 10%.

Indexul alimentar calculat de Ziarul Financiar nu este un indicator statistic, dar este o cercetare realizată lunar de către jurnaliști, cu informaţii disponibile pe site-urile magazinelor care vând online, cuprinzând doar o mică parte din cele peste 60.000 de produse alimentare și nealimentare care se pot găsi într-un hipermarket.