Dezamăgirea Volkswagen

2

Mitul mașinii germane economice, performante și prietenoase cu mediul s-a lovit recent de o excepţie cu un impact răsunător. Volkswagen a ajuns în atenţia presei internaţionale după ce autorităţile americane au anunţat vineri, 18 septembrie, că producătorul auto a instalat pe unele autoturisme diesel un software pentru a evita standardele din SUA în materie de emisii.

Reprezentaţii de la The International Council on Clean Transportation (ICCT), cei care au adus cazul în atenţia Agenţiei Americane pentru Protecţia Mediului (EPA – US Environmental Protection Agency), spun că au realizat propriile teste pentru a convinge și alte ţări să adopte standarde la fel de stricte în materie de emisii de noxe, însă au avut parte de o surpriză, informează Miami Herald. În realitate, modelele menţionate emit cu până la 40 de ori mai multe noxe decât limita admisă de legislaţia SUA. Doar că, în timpul testelor de măsurare a noxelor, dispozitivul activează un sistem de filtrare a particulelor pe care îl dezactivează în situaţii normale de funcţionare, potrivit EPA.

Reprezentanţii agenţiilor pentru protecţia mediului au declaratinformaseră compania cu privire la descoperirile ICCT încă din anul 2014, însă aceasta a spus că rezultatele se datorează problemelor tehnice și condiţiilor neașteptate, citează aceeași sursă. Volkswagen a recunoscut ceea ce a făcut abia joi, 3 septembrie, potrivit purtătoarei de cuvânt al EPA, Liz Purchia.

Autorităţile americane au cerut grupului să retragă aproape 500.000 de autoturisme care au încălcat standardele americane pentru emisii. Potrivit acestora, motoarele emit oxid de nitrogen, un gaz care poate agrava unele boli precum astmul.

Volkswagen a anunţat că softul este instalat pe 11 milioane de mașini comercializate în perioada 2009-2015, modelele afectate fiind Volkswagen Jetta din perioada 2009-2014, Volkswagen Beetle, Golf și Passat din perioada 2014-2015, și Audi 3.

Efecte

Volkswagen, care deţine și branduri precum Porsche, Audi și Lamborghini, a devenit lider mondial în vânzări în luna iulie, însă se află în pericolul de a-și pierde poziţia în urma evenimentelor recente.

Luni și marţi, valoarea acţiunilor Volkswagen a scăzut cu peste 37%, ajungând la sub 100 euro pentru prima dată în aproape patru ani, însă miercuri acţiunile au înregistrat o creștere de 2,5%, ajungând la 108,5 euro. După tendinţa de scădere, acţiunile BMW au urcat miercuri cu 2,2%, iar acţiunile Daimler (grupul care deţine Mercedes-Benz) cu 1%, în timp ce acţiunile Peugeot-Citroen și Renault au înregistrat scăderi cu 3,1%, respectiv 2,6%, informează Realitatea.

Industria auto reprezintă cel mai important sector industrial din Germania, contribuind la 2,7% din PIB, însă analiștii spun că scandalul este limitat la Volkswagen, alţi producători precum Daimler și BMW nefiind afectaţi, informează CNN.

O scădere masivă a producţiei și a exporturilor de mașini diesel nu ar reduce PIB-ul Germaniei cu mai mult de 0,2%. Cererea pentru mașini care nu sunt diesel ar putea crește, compensând, parţial, scăderea cererii pentru mașini diesel“, a declarat Holger Schmieding, economist al băncii Berenberg, pentru CNN.

În schimb, mașinile Volkswagen vor fi testate și în Coreea de Sud, Germania și Italia, iar oficiali germani și francezi au cerut extinderea investigaţiilor referitoare la respectarea normelor de poluare la întreaga industrie auto.

Măsuri

Volkswagen a alocat 6,5 miliarde de euro pentru acoperirea costurilor provocate de scandalul emisiilor de noxe.

În urma dezvăluirilor din ultimele zile, Martin Winterkorn, director general al Volkswagen, s-a declarat „șocat de evenimentele recente“ și „uimit de faptul că deficienţe de această amploare au fost posibile în grupul Volkswagen“.

După ce duminică, 20 septembrie, Winterkorn și-a cerut scuze faţă de clienţi, autorităţi și opinia publică pentru comportamentul greșit al grupului, acesta și-a anunţat miercuri decizia de a demisiona din funcţia de director general al grupului.

„[În calitate de director general,] accept responsabilitatea pentru neregulile care au fost descoperite la motoarele diesel și am solicitat consiliului de supraveghere încetarea rolului meu de conducere. Fac acest gest în interesul companiei, cu toate că nu am făcut nimic incorect“, a declarat Winterkorn, citat de Mediafax.

Martin Winterkorn, în vârstă de 68 de ani, a ocupat funcţia de director general din anul 2007, miercuri, 2 septembrie, fiind anunţată decizia de extindere a mandatului său până în anul 2018.

Nesingular

Acesta nu este primul scandal în care este implicat grupul german, acuzat fiind de sclavie atât în Germania, unde a folosit deţinuţi din taberele de concentrare, cât și în Brazilia, acolo unde foști angajaţi spun că Volkswagen a permis tortura și persecutarea celor ce s-au opus dictaturii în perioada 1964-1985.

În plus, compania a fost acuzată de furt de secrete industriale după ce, la începutul anilor ’90, l-a angajat pe José Ignacio López de Arriortúa, care a fost acuzat că a plecat de la Opel cu planurile de producţie pe 10 ani și cu cele ale unei noi uzine, care seamănă cu schema unui centru industrial pe care Volkswagen intenţiona să îl construiască în Brazilia, informează Ziarul Financiar.

DISTRIBUIE: