Tragedia Germanwings: misterul răului din motivaţia de a ucide

3512

Înăuntru nu se auzea decât respiraţia calmă și regulată a copilotului Andreas Lubitz. Din afară, întâi ciocănituri și rugăminţi ale comandantului de zbor de a fi lăsat înăuntru, apoi lovituri violente în ușă și, în final, ţipetele pasagerilor cu doar câteva momente înainte ca zborul Germanwings 9525, care transporta 150 de persoane, să intre în coliziune cu un versant din Alpii francezi.

Așa reconstituia New York Times ultimele momente ale tragediei de marţi, bazându-se pe informaţiile obţinute de procurorii care anchetează cazul.

Datele din transponderul avionului Germanwings care s-a prăbuşit marţi în Franţa arată că cineva a modificat manual altitudinea pilotului automat la mai puţin de 30 de metri, susţine FlightRadar24, citat de Mediafax.

„Între orele 09:30:52 şi 09:30:55 putem vedea că datele pilotului automat au fost schimbate de la 11.500 de metri la 30 de metri. După 9 secunde, avionul a început să coboare, pilotul automat fiind probabil setat pe modul de coborâre“, preciza organizaţia care urmărește traficul aerian.

Procurorul marseillez Brice Robin a declarat că informaţiile obţinute din cutia neagră indică faptul că, înainte de impact, copilotul era singur în carlingă, demarând intenţionat procedurile de coborâre, în timp ce pilotul era încuiat pe dinafară. Robin a mai declarat presei că este posibil ca pasagerii să nu fi realizat ce se întâmplă decât cu doar câteva clipe înainte de impact și că decesul a fost instantaneu.

Un membru al echipei de salvare sosite la faţa locului a declarat că a fost șocat să observe că, din avionul prăbușit, mai rămăseseră doar câteva părţi de dimensiuni mai mari. În rest, avionul a fost făcut bucăţi atât de mici, încât operaţiunea de anchetă la locul prăbușirii va mai dura, probabil, încă trei luni.

Cercetările au încercat, momentan fără succes, să descopere motivul pentru care copilotul, în vârstă de 27 de ani, despre care Carsten Spohr, directorul Lufthansa (sub care operează Germanwings), a declarat că „era 100% apt de zbor“, ar fi putut comite fapta.

„Deocamdată nu reuşim să înţelegem motivul“, a declarat procurorul Robin, excluzând un atac terorist. „Nu pot folosi nici cuvântul sinucidere; nu poţi comite sinucidere când ai responsabilitatea a 100 de vieţi omeneşti.“

Anchetatorii vor continua să investigheze dacă Andreas Lubitz avea datorii financiare, dacă era în vreun conflict cu cineva, dacă ceva din religia lui l-ar fi putut motiva, dacă era certat cu legea și dacă avea o viaţă sentimentală stabilă, notează analistul Richard Westcott, corespondent BBC.

Momentan, nu se știu răspunsurile la aceste întrebări, deși o cunoștinţă a copilotului i-a declarat presei germane, sub anonimat, că în 2009 Lubitz ar fi suferit de epuizare fizică și depresie, acesta fiind și motivul pentru care și-a întrerupt studiile de aviaţie pentru o scurtă perioadă de timp.

Și dacă se confirmă un motiv circumstanţial psihologic pentru acţiunea copilotului, decizia lui de a lua intenţionat viaţa a 150 de oameni tot nu poate fi explicată, constituind încă o dovadă că rădăcinile reale ale răului rămân un mister.

Reţeaua Aviation Safety a scos la iveală alte trei incidente provocate de acţiunea intenţionată a unui pilot. Un zbor eșuat Mozambic-Angola, soldat cu decesul celor 33 de pasageri, a fost provocat, din motive necunoscute, de căpitanul de zbor, în noiembrie 2013. În octombrie 1999, un avion cu 217 pasageri se prăbușea la 30 de minute după decolarea din New York. Investigaţiile nu au reușit să clarifice bănuiala că pilotul ar fi prăbușit avionul pentru că avusese un conflict cu un superior. Cu doi ani înainte, în decembrie 1997, peste 100 de oameni au murit când avionul lor s-a prăbușit pe ruta Indonezia-Singapore, tot la intenţia pilotului, care ar fi suferit de „multiple dificultăţi legate de locul de muncă“, a citat BBC.

Foto: Wikimedia

DISTRIBUIE: