Efectele României sărace: de ce le e frică tinerilor români

1319

Un studiu etnografic calitativ desfășurat recent de Reveal Marketing Research publică o resursă utilă oricui dorește să înţeleagă profunzimile sufletului românesc: o cartare a fricilor românilor.

Studiul în discuţie, care a folosit metoda focus-grupului, a investigat nevoile actuale ale românilor în funcţie de intensitatea cu care aceștia le declară importante, evidenţiind totodată aspectele vieţii asupra cărora românii privesc cu teamă.

O concluzie fundamentală a cercetării a fost aceea că rolurile sociale pe care și le asumă fiecare român, în funcţie de anumiţi factori, sunt primele care dictează nevoile individului. Acești factori se întrepătrund, într-un amalgam de contexte, frici și preocupări.

Potrivit Reveal Marketing, tinerii sub 35 de ani din România se tem că nu își vor atinge potenţialul din cauza lipsei de oportunităţi din ţara noastră. Totodată, ei sunt pesimiști și sceptici cu privire la atingerea unui scop anume în viaţă, pentru care cercetarea identifică drept factor determinant inegalitatea și presiunea socială care îi afecteză emoţional pe tineri. Aceștia par să nu fie atenţi la nevoile lor de bază, negăsind un echilibru între viaţa socială, cea profesională și cea personală.

„Tinerii nu se mai bucură de activităţi şi idei interactive, preocupările lor fiind statice şi nematerializate. Frica puternică de a nu reuşi în viaţă îi impiedică să-şi facă planuri de viitor sau să se gândească la o carieră de succes sau la întemeierea unei familii. Aceştia încearcă să-şi amâne cât de mult posibil ieşirea din această perioadă, deoarece asta presupune, în mare parte, asumarea responsabilităţilor“, a declarat Marius Luican, General Manager la Reveal Marketing Research, citat de CaleaEuropeană.ro.

Adulţii tineri (36-45 de ani) sunt îngrijoraţi de aspecte care ţin de nevoile fiziologice (așa cum sunt clasificate de Piramida lui Maslow). Aceste îngrijorări se întâlnesc cu precădere la tinerii părinţi, preocupaţi de asigurarea hranei și a odihnei simultan cu obţinerea unor finanţe care să le aducă un confort decent.

Între 45 şi 60 de ani, românii au nevoi mai accentuate de siguranţă, fie financiară (legată de datorii sau rate personale, ori ale apropiaţilor), fie familială (legată de viitorul căsniciei sau al copiilor), fie profesională (legată de păstrarea locului de muncă). Pregnantă este și teama generată de o conștientizare acută a rolului de părinte și dorinţa de a nu fi eșuat.

Românii de peste 60 de ani se tem, spune cercetarea, că nu s-au realizat personal sau că nu vor atinge gradul de recunoaștere socială și de respect pe care și-l doresc. Ei se tem de asemenea de singurătate, mulţi conștientizând că nu (mai) pot beneficia de ajutorul copiilor lor.

Magda Vișoiu, cercetătoare specializată în cercetare calitativă la Reveal, apreciază că „trăim într-o Românie a cărei traiectorie ne defineşte felul de a fi şi de a gândi, iar în zilele noastre ne asemănăm ţării noastre – instabili emoţional, incapabili să vedem «the big picture», cu valori şi percepţii influenţate de factori externi, incapabili să găsim putere în interiorul nostru”.

Niciun articol afișat