Papa trece problema hirotonirii femeilor pe linie moartă

276

Francisc pare să îi dezamăgească pe cei care sperau ca el să fie promotorul unei adevărate revoluţii în catolicism. Flexibilităţii de care a dat dovadă până în prezent i se adaugă și o doză sporită de precauţie.

Hirotonirea femeilor continuă să fie o problemă spinoasă în creștinismul contemporan. Unele confesiuni creștine au tranșat deja chestiunea, femeile preoţi oficiind fără interdicţii momentele liturgice. Catolicismul rămâne însă pe o poziţie conservatoare. Cel puţin, aceasta este concluzia care se desprinde din ultimele declaraţii ale suveranului pontif.

Francisc a declarat că este de părere că interzicerea hirotonirii femeilor de către Biserica Catolică este o decizie definitivă și că nu va fi schimbată. Acesta este mesajul transmis în cadrul unei conferinţe de presă, la bordul unui avion care-l aducea înapoi la Roma, din Suedia. „Papa Ioan Paul al II-lea a avut ultimul cuvânt în această privinţă, iar acest aspect se confirmă”, a declarat Francisc, conform Time. „Cu adevărat? Niciodată?”, a presat un reporter de sex feminin din Suedia, sperând să smulgă un răspuns cu iz revoluţionar. „Dacă vom citi cu atenţie declaraţia Sf. Ioan Paul al II-lea, vom observa că spre direcţia aceasta se îndreaptă”, a răspuns Francisc. Papa se referea la un document din 1994, aparţinându-i lui Ioan Paul al II-lea, în care scrie că interdicţia de a hirotoni femei a fost parte din „constituţia divină” a Bisericii şi a fost stabilită ca „infailibilă” în 1995. Aceasta presupune în mod implicit că nu poate fi schimbată.

Spre deosebire de predecesorul său, încă din momentul investirii sale, Francisc a arătat că este dispus să împingă lucrurile într-o altă direcţie. În 2013, papa Francisc a accentuat importanţa rolului femeilor în Biserica Catolică, afirmând că „Dumnezeu nu alege după criterii omenești”, conform The Guardian. Acest gen de declaraţii a alimentat speranţele că sub mandatul său Biserica Catolică va cunoaște transformări radicale. „Faptul că papa a recunoscut că eliminarea figurilor feminine din cadrul tradiţiei Învierii […] se datorează judecăţilor umane, complet diferite de cele ale lui Dumnezeu, introduce în discuţie un nou element decisiv, în comparaţie cu fostul papă”, comenta atunci Marinella Perroni, unul dintre liderii Asociaţiei Femeilor Teologi din Italia.

Mai mult decât atât, acum trei luni papa a înfiinţat o comisie pentru a studia rolul femeilor-diaconi în creștinismul timpuriu, ducând, astfel, la creșterea speranţelor în rândul militanţilor privind egalitatea de sex în rândul clericilor. Numeric, grupul acestora nu este deloc de neglijat. Un sondaj Pew Research Center din 2015 a constatat că aproximativ 60% dintre catolicii americani sunt în favoarea hirotonirii femeilor. Însă, odată cu declaraţiile recente, problema hirotonirii femeilor intră într-o fază de stand-by. Ierarhia catolică susţine că hirotonirea femeilor nu are legitimitate, atâta timp cât Iisus a ales numai bărbaţi pentru a-I fi apostoli. În schimb, partizanii hirotonirii femeilor spun că Iisus a acţionat în conformitate cu obiceiurile timpului Său. Unul dintre opozanţii acestei idei oficiale, preotul Helmut Schüller, a numit Vaticanul o „monarhie absolutistă”. Pentru a nu fi interpretat greșit în privinţa unei posibile neglijări sau discriminări a femeilor, Francisc a insistat, totuși, pe importanţa Mariei în viaţa bisericii, menţionând că „femeile pot face multe alte lucruri mai bine chiar decât bărbaţii”.