În preajma Paștelui, o nouă știre incită spiritele creștinilor și pune din nou sub semnul întrebării autenticitatea relatărilor biblice despre Iisus Christos. Nu ar fi pentru prima dată când aspecte din viaţa întemeietorului creștinismului sunt contestate sau trimise în zona miturilor, însă, de data aceasta este o descoperire arheologică cea care pune la îndoială una dintre esenţele creștinismului: divinitatea lui Iisus.

După Codul lui da Vinci și Evanghelia lui Iuda, un film din 2007 al lui James Cameron pretindea descoperirea osemintelor lui Iisus din Nazaret. Astfel regizorul celebrului film Titanic a prezentat într-un documentar controversat (Mormântul pierdut al lui Iisus) pretinse dovezi în sprijinul ideii că a descoperit mormântul lui Iisus. James Cameron susţinea atunci că Iisus este înmormântat la Talpiot, în Israel, alături de Maria Magdalena, cu care ar fi avut și un fiu, pe nume Iuda. Cameron era atât de convins că osemintele prezentate aparţin familiei lui Iisus, încât aprecia că sunt șanse de 1 la 600 ca numele inscripţionate pe sicrie să nu fie cele pe care el le intuia.

Recent, ziarele israeliene au reluat subiectul, iar imediat presa internaţională i-a acordat atenţie. Aryeh Shimron, un reputat geolog israelian, afirmă că a efectuat nu mai puţin de 150 de teste chimice care susţin ipoteza lui Cameron. Mai precis, conform The Jerusalem Post, cercetătorul susţine că a descoperit indicii suplimentare care demonstrează că Iisus, soţia sa, Maria Magdalena, și fiul lor au fost îngropaţi în cartierul Talpiot. Presupusa descoperire a reînviat controversa legată de acest mormânt descoperit în 1980.

Care este noutatea?

Se știa din documentarul lui Cameron că în camera mortuară se aflau 9 osuare inscripţionate cu nume precum „Iisus, fiul lui Iosif”, „Maria” sau altele care pot fi asociate Noului Testament. Inscripţiile respective și data aproximativă a înhumării i-au făcut pe unii să afirme că mormântul respectiv conţine rămășiţele umane ale Mântuitorului.

După ce a realizat testele chimice complexe, Shimron susţine că a stabilit legătura între Osuarul lui Iacov (atestat din 2002 și aflat acum în proprietatea unui colecţionar evreu), din secolul I, în care s-ar afla oasele fratelui lui Iisus Christos, şi mormântul din Talpiot. Până acum nu au fost posibile cercetări pe acest osuar, pe care apare inscripţia „Iacov, fiul lui Iosif, fratele lui Iisus”. Shimron a reușit să obţină aprobări pentru teste și a descoperit că amprentele de magneziu, fier şi siliciu au fost identificate pe toate cele zece osuare aflate în discuţie. Astfel, conform deducţiei lui Shimron, toate provin din același mormânt din Talpiot. Inscripţia de pe acest osuar, pusă lângă celelalte 9 deja cunoscute, conturează și mai mult ideea că acolo a fost întreaga familie lărgită a lui Iisus, inclusiv Maria Magdalena și un „Iuda, fiul lui Iisus”.

„Shimron a făcut ceea ce cred că este o descoperire foarte mare”, a declarat cineastul Simha Jacobovici, implicat și el în aceste cercetări. „Dovezile sunt mult peste orice așteptări ale mele. Cred că am descoperit cea mai puternică și mai clară probă că Osuarul lui Iacov aparţine mormântului din Talpiot”, a declarat și artizanul descoperirii, convins că a adus la iveală veriga-cheie care lipsea.

Unii prezic apocalipsa creștinismului, alţii rămân liniștiţi

Dacă știrea este autentică, provocarea pentru creștinism este profundă. Ar fi subminată chiar structura pe care a fost construit acesta. Adică Iisus este posibil să nu fi înviat niciodată, ba chiar ar fi fost căsătorit și ar fi avut și un copil. Implicaţiile teologice sunt masive.

Încă din 2007 au fost unii care nu au dat deloc importanţă valului de argumente ale lui Cameron. Nu doar creștinii s-au delimitat de atacurile la adresa biografiei lui Iisus, ci chiar specialiști evrei. Astfel un important arheolog israelian, Amos Kloner, considera că documentarul nu aduce dovezi știinţifice. El spune că numele inscripţionate pe sicrie (amintite acum și de Shimron) pot fi interesante fiindcă amintesc de personaje din Vechiul Testament, dar nu presupun în mod obligatoriu că ar putea fi puse în asociere cu Iisus. Potrivit lui Kloner, pe cele 900 de morminte descoperite în zona orașului Ierusalim, numele Iisus este menţionat de 71 de ori. Cu alte cuvinte, este un nume comun, la fel ca și cel de Iuda, Maria, Iacov sau celelalte nume inscripţionate, combinaţiile între acestea fiind posibile în mai multe variante.

Plusurile și minusurile, la fel de greșite

De ce această invazie de „probe noi” suscită atât de mult interes? Pe fond, nu există diferenţe semnificative între cei care încearcă să distrugă autenticitatea creștinismului prin pretinse soluţii știinţifice și cei care, mizând pe povești tradiţionale, îmbogăţesc biografia lui Iisus. Elementul comun al acestor tendinţe este legat de nevoia de senzaţional a fiinţei umane, care nu este un atribut doar al necreștinilor; practicanţii fervenţi ai religiei întemeiate de Christos au aceleași înclinaţii.

Pe această structură s-au născut nenumărate legende, susţinute de dovezi pe care prea puţini le mai pun la îndoială. Nu sunt cu nimic mai diferite de presupunerile, uneori fanteziste, ale oamenilor de știinţă. Este un fapt pe care îl evidenţiază și The Guardian, atunci când susţine că „o mulţime de oameni cred mai degrabă în vălul Sfintei Veronica decât într-un Iisus istoric care s-a căsătorit și a avut un copil”. Jurnaliștii englezi par să accepte a doua variantă, fără să ţină cont că ambele supoziţii se abat de la biografia christică, îmbogăţind-o cu elemente care pun accent excesiv pe elementul senzaţional.

Unde este mormântul?

Mare parte a pelerinilor sunt convinși că știu unde este mormântul lui Iisus și nu lipsesc reprizele pugilistice chiar la intrarea în ceea ce se consideră astăzi a fi Sfântul Mormânt. Însă de ce ar fi mai credibilă această locaţie? Era în anul 326 când împărăteasa Elena, ajunsă la Ierusalim, a poruncit să se sape în cetate. Aşa s-au descoperit cele trei cruci de lemn din apropierea presupusului mormânt, care a devenit astăzi centru de pelerinaj. Faptul că o tradiţie hagiografică susţine un anumit lucru poate fi mai convingător decât cercetările știinţifice actuale? Nu poate fi exclusă nici ipoteza susţinută de protestanţi, conform căreia Mormântul din Grădină ar corespunde locului în care Iisus a fost înmormântat. Acolo, însă, este ceva mai multă liniște, mai puţină agitaţie și mai puţin „miracol”.

Mai există însă altă variantă, și anume cea conform căreia nimeni și nimic nu este scutit de eroare. Este o concluzie care ar trebui să funcţioneze și în privinţa cercetărilor asociate mormântului lui Iisus. Poate că ar trebui să ne întrebăm și de ce, dincolo de tradiţii și supoziţii, nu există date clare care să ne conducă spre mormânt. Fiinţa umană are tendinţa fie de negare a Divinităţii, fie de antropomorfizare a ei. Învierea lui Iisus este și un răspuns oferit acestor două extreme, oferindu-i privirii oamenilor posibilitatea să se îndrepte spre Cer, nu spre un mormânt gol.

DISTRIBUIE: