În timp ce este considerată campioana contemporană a creștinismului, Brazilia este bine descrisă și ca o campioană a spiritismului.

Chiar la JO de la Rio spiritiștii au fost bineveniţi la centrul interreligios, special pregătit pentru eveniment, potrivit Christianity Today.

Brazilia are cea mai mare populaţie spiritistă din întreaga lume, notează Boston Review. Dacă în Europa și SUA spiritualismul se concentrează în comunităţi relativ mici, în Brazilia numerele cresc vertiginos. Între anii 2000 -2010 recensământul brazilian a înregistrat o creștere a numărului spiritiștilor cu 65%, de la 2,3 milioane la 3,8. Specialiștii susţin că statisticile reale ar fi mult diferite, undeva la 20 de milioane, pentru că brazilienii se consideră catolici indiferent de religia practicată.

Dincolo de încărcătura lui ontologică, spiritismul este o forţă socială de impact. Poate fi surprinzător pentru cineva din afara Braziliei, dar în 2012 telespectatorii unei emisiuni televizate au votat un mediu spiritist drept cel mai influent brazilian al tuturor timpurilor. Francisco Cândido Xavier, cunoscut sub numele de Chico Xavier, a câștigat obţinând 71% din voturi. Boston Review relata că, la moartea lui, în 2002, în cadrul unei ceremonii funerare impresionante, președintele ţării, Fernando Henrique Cardoso, l-a descris pe Xavier drept „un mare lider spiritual care a fost iubit și admirat în întreaga Brazilie…, [care] și-a lăsat amprenta pe inimile tuturor brazilienilor”.

Donald Warren Jr., fost profesor de istorie a Americii Latine la Universitatea din New York, este una dintre vocile care, de-a lungul timpului, au atras atenţia bisericilor creștine asupra spiritismului sud-american. Într-o analiză a fenomenului spiritist brazilian acesta spunea că, „în ciuda diferenţelor așa clare și profunde la nivel doctrinar faţă de Kardecism (nota tr.- un alt termen pentru „spiritism”), reprezentanţii bisericilor creștine au progresat doar puţin împotriva invocării sufletelor morţilor în mijlocul comunităţii braziliene”.

Cine sunt spiritiștii?

Spiritismul face parte din gruparea mai mare a spiritualismului, care este termenul-umbrelă pentru orice credinţă sau practică legată de comunicarea cu morţii.

Spiritismul a apărut în secolul al XIX-lea și a fost elaborat de către intelectualul francez Allan Kardec. Acesta a creat un sistem de doctrine aplicând idei din pozitivism, evoluţie, empirism, spiritualism și chiar învăţături hinduse despre karma și reîncarnare. A apărut astfel o mișcare care are părţi egale din filozofie, știinţă și religie.

Ideile spiritiste s-au răspândit pe mapamond, cel mai fertil teren fiind în Brazilia. Aici Chico Xavier (1910-2002) a devenit liderul mișcării, distingându-se ca un medium binecunoscut și popular, cu nenumărate apariţii la TV.

În timpul ședinţelor spiritiste, susţin adepţii mișcării, fantome ale trecutului sau spirite ale unor personaje notabile, din diferite epoci și locuri din lume, apar și comunică cu cei vii, scrie Brazil Weird News, o publicaţie spiritistă. Oameni cu diferite preocupări profesionale, filosofi, scriitori, preoţi și papi, sfinţi, îngeri, doctori, artiști și alţii vorbesc și descoperă realităţi dintr-o altă lume. De curând, mediumuri spiritiste au pretins că au luat legătura chiar cu regele muzicii pop, Michael Jackson.

Un alt fenomen paranormal larg răspândit în cadrul spiritismului este literatura psihografică, cunoscută sub numele de scriere automată (automatic written). Se pretinde că spiritele pot scrie și după moarte. Astfel au apărut cărţi scrise de mediumuri care susţin că au fost în stăpânirea spiritelor, acestea folosind trupul mediumului pentru a vorbi sau scrie. Există foarte multe cărţi de acest fel în Brazilia. Doar vestitul Chico Xavier a scris câteva sute.

Scopul final al vieţii din perspectiva spiritismului este perfecţiunea morală și intelectuală, după multiple reîncarnări. Kardec susţine că spiritul care a fost întrupat în Iisus Hristos a avut nevoie de o viaţă să își împlinească destinul, însă cele mai multe spirite au nevoie de multe reîncarnări. Se presupune că, cu cât spiritul este mai evoluat, cu atât lumile în care i se permite să trăiască vor fi mai evoluate. Astfel, moartea nu este decât „un suflu renovator” (Chico Xavier, Nossor Lar).

În afară de această credinţă stranie a comunicării cu o altă lume, spiritismul are toate aparenţele unei religii respectabile, activă din punct de vedere caritabil și care promovează o viaţă ordonată și morală. Antonio Cesat Perri de Carvalho, președintele Federaţiei Spiritiste Braziliene, descrie această religie pentru The Rio Times: „Noi credem că este important să practicăm legea dreptăţii, dragostei și carităţii în ceea mai pură formă. Să simţi practicând controlul de sine, să gândești cu nobleţe, să vorbești constructiv, să studiezi mereu și să slujești.” În consecinţă, mișcarea spiritistă este implicată foarte mult din punct de vedere umanitar, al educaţiei și știinţei.

Potrivit enciclopediei PHILTAR, spiritiștii cred că până acum există trei revelaţii date omenirii: Vechiul Testament, Noul Testament și scrierile lui Kardec. Credinţa spiritiștilor în Biblie este o posibilă explicaţie pentru răspândirea largă a mișcării într-o ţară cu așa mulţi creștini cum este Brazilia.

Lucrul acesta este surprinzător însă, pentru că din apropierea de Biblie ar trebui să rezulte inconsecvenţe doctrinare care să le dea de furcă spiritiștilor, mai întâi pentru că Biblia interzice cu vehemenţă dialogul cu morţii: „Să nu vă duceţi la cei ce cheamă duhurile morţilor.” (Leviticul 19:31); „Dacă cineva se duce la cei ce cheamă pe morţi și la ghicitori, […] îl voi nimici din mijlocul poporului său.” (Leviticul 20:6) Pornind de la aceste premise, numeroase voci au acuzat că Biblia este folosită de către spiritism doar pentru a câștiga influenţă și ca o ușă deschisă în lumea creștină. Și, pentru că doctrina de bază a spiritismului a fost din start respinsă de Scriptură, încă de la începuturile mișcării spiritiste au existat numeroase controverse pe marginea acestei relaţii, atât în lumea bisericească, cât și în cea laică.

Reacţii în Brazilia

În prima jumătate a secolului XX comunitatea psihiatrică a considerat practicile spiritiste un real pericol pentru sănătatea mentală a populaţiei. S-a arătat opoziţie faţă de astfel de practici, uneori prin arest și spitalizare, potrivit History of Psychiatry. Astăzi, atitudinea este diferită, spiritismul este în mare parte acceptat, influenţând practica psihiatrică prin intermediul spitalelor cu orientare religioasă.

Curios, și în dreptul prelaţilor reacţiile par să fie similare. După jumătatea secolului XX, tonul preoţilor catolici și, într-o măsură mai mică, al pastorilor protestanţi și-a modificat accentul. Nu se mai face referire, ca odinioară, la originile satanice ale comunicării cu morţii. Acum, aceste practici și fenomene sunt plasate în domeniul parapsihologiei, care se ocupă cu studiul fenomenelor psihice paranormale. Miza polemicilor nu mai este originea acestor fenomene, iar discuţia se mută pe alte coordonate – analiza fenomenelor spiritiste din perspectiva clarviziunii sau telepatiei, observă Donald Warren Jr., fost profesor de istorie a Americii Latine la Universitatea din New York.

Pe de altă parte, Warren descrie atitudinea spiritiștilor brazilieni în secolul trecut în contextul disputelor cu creștinii: „Pe când odinioară spiritiștii se exprimaseră strident anticlerical și mai degrabă păreau nesiguri, acum au adoptat ceva din îngâmfarea și îngustimea pe care adversarii lor creștini o arătaseră. Încrezători că vor absorbi toate bisericile creștine, ei afișează o bunăvoinţă și o toleranţă superficială. Miza acestui război parapsihologic al spiritelor sunt milioane de suflete, și ambele părţi simt amplitudinea lui.”

Bunătatea, umilinţa, caritatea – armele spiritismului

Schimbarea de paradigmă în abordarea spiritismului apare datorită feţei umanitare a acestei mișcării în Brazilia. Neîncorsetat de o structură sau ierarhie bisericească, spiritismul și-a investit energiile și resurse financiare impresionante în acte umanitare. Activitatea de binefacere a fost canalizată către orfelinate, spitale, clinici, școli. Și-au construit propriile instituţii și au deschis ușile pentru orice doritor. Faptul că spiritistul Chico Xavier a fost desemnat cel mai influent brazilian al tuturor timpurilor este rezultatul percepţiei generale că spiritismul se interesează de binele populaţiei.

Spiritismul și-a făcut loc în inimile și vieţile brazilienilor într-un mod simplu: ocupându-se de nevoile oamenilor. În acest fel s-a câștigat un capital de încredere extraordinar. Popularitatea ideilor și liderilor spiritiști vorbește despre puterea bunătăţii, umilinţei și carităţii. Însă ar fi o greșeală să judecăm veridicitatea ideilor și doctrinelor unei mișcări religioase doar după comportamentul adepţilor. Din punct de vedere creștin, Scriptura rămâne reperul pentru conduită și credinţă. Iar spiritismul cade atunci când este supus acestui test.

Conţinutul următorului articol pe tema spiritismului modern va gravita în jurul întrebării: De ce în Brazilia? Care sunt credinţele și influenţele care au creat această explozie a spiritismului?

DISTRIBUIE: