Viaţa sexuală între libertinaj și suprimare

2067

Săptămâna trecută, un grup de experţi în sănătate s-au întâlnit pentru a dezbate ceea ce ei au numit „noua criză de sănătate publică” din America: numărul mare de copii utilizatori de pornografie și impactul acestui obicei asupra dezvoltării mentale și înţelegerii sociale a actului sexual. Concluziile lor, preluate de Christian Post, sunt îngrijorătoare și fac loc unor ample discuţii. Dependenţa copiilor și adolescenţilor de pornografie nu este, însă, singurul factor generator de comportamente sexuale deviante.

Omniprezenţa internetului facilitează accesul copiilor și al adulţilor la materiale pornografice și creează totodată un context propice dezvoltării unei dependenţe periculoase. Situaţia este suficient de serioasă încât să fie considerată cea mai nouă criză a Americii cu privire la dependenţă, după cum a afirmat Anne Layden, directorul Centrului de terapie cognitivă pentru traume psihopatice și sexuale.

Pe lângă avansul tehnologiei, Layden declară că lipsa educaţiei sexuale din familie și școli îi determină pe copii să caute să-și răspundă la unele întrebări privind sexualitatea prin vizionarea materialelor pornografice. Însă lecţiile pe care le învaţă, fără ca măcar să-și dea seama, sunt tributare faptului că pornografia nu are nicio legătură cu intimitatea, în schimb încurajează desfrâul și violenţa faţă de femei.

„[Pornografia] le spune următoarele: Nu există noţiunea de «prea mult sex» și nu există niciun comportament sexual care să fie dăunător, toxic sau traumatizant. Sexul nu înseamnă intimitate, afecţiune, dragoste sau respect”, afirmă Layden.

Pornografia, spune Layden, îi învaţă pe copii că este în regulă să facă sex cu necunoscuţi și că acest tip de act sexual este cea mai intensă experienţă pe care o poate trăi cineva. Acest lucru atrage după sine și o lipsă de interes faţă de consecinţele unor astfel de experienţe sexuale, mai spune specialista citată.

Bărbaţii care vizionează materiale pornografice, spune Layden, sunt mai inclinaţi să creadă că femeile își doresc să fie violate și să fie mai toleranţi faţă de violenţa împotriva femeilor. În plus, Layden face o corelaţie între vizionarea de pornografie și gradele de psihopatie, cu toate că, spune Layden, nu este clar care dintre cele două este sursa celeilalte.

Și bisericile greșesc, însă altfel

Într-un mod diferit, biserica și familia creștină prezintă indirect o imagine negativă a actului sexual. În încercarea de a menţine actul sexual ca fiind un act valoros, care trebuie împărtășit doar cu persoana cu care te căsătorești, educaţia creștină evită să vorbească în mod pozitiv despre viaţa sexuală. Tinerii creștini pot enumera zeci de motive pentru care nu e bine să practici sexul premarital, dar mulţi rămân în pană de cuvinte când vine vorba de o descriere pozitivă.

Lily Dunn, o tânără creștină care locuiește în Coreea de Sud, unde lucrează ca misionar, alături de soţul ei, vorbește despre câteva greșeli pe care biserica le face când discută despre sex. Din start declară că nu regretă că a așteptat până la căsătorie pentru a-și începe viaţa sexuală și că este de acord ca biserica să promoveze faptul că sexul este desemnat căsătoriei. Afirmă, însă, că această problemă a decurs defectuos în timp.

În experienţa lui Lily, controlul asupra dorinţelor ei sexuale s-a împletit cu blamarea de sine. Tânăra mărturisea că aceste sentimente de vinovăţie și rușine asociate sexului i-au fost încurajate și de diverși lideri de tineret, care considerau că orice atingere (ţinut de mână, îmbrăţișare etc.) trebuie evitată pentru a nu duce la sex. Lily povestește și că, din cauza acestui tip de educaţie, au fost necesare câteva luni pentru a se simţi în largul ei în intimitate, alături de soţul ei.

Imaginea negativă a sexului poate fi regăsită în grupările ascete ale primilor creștini, conform scrierilor lui Augustin. În scrierile lui Tertullian apar chiar discuţii cu privire la rolul sexului în căsătorie și se pune problema dacă acesta ar trebui să fie strict reproductiv. Se naște, desigur, întrebarea în ce măsură sunt influenţate învăţăturile de azi de acele crezuri și în ce măsură suntem tentaţi să stabilim, chiar și subconștient, un semn de egalitate între sex și păcat sau să legăm actul sexual de un sentiment de vinovăţie.