40% din produsele cu protecţie solară nu respectă normele dermatologice

11

Conform unui studiu realizat de Universitatea de Medicină Northwestern și publicat în jurnalul JAMA Dermatology, 40% din cele mai cumpărate și apreciate 65 de produse pentru protecţie solară disponibile pe Amazon.com nu respectă recomadările minime date de Academia Americană de Dermatologie (AAD).

Shuai Xu, autorul studiului, spune că oamenii tind să se axeze mai mult pe probleme superficiale, precum miros sau textură, și văd aceste produse mai degrabă ca pe cosmetice, care trebuie în primul rând să arate și să se simtă bine în palmă. „Ca doctori, vrem să știm ce folosesc pacienţii și să putem spune ceva despre asta, fiindcă protecţia solară este o parte importantă a sănătăţii pielii. Noi ne raportăm la ea ca la o formă de tratament topic. Nu este un produs de lux”, citează Washington Post.

Preţul acestor produse poate varia destul de mult, însă nu variază în funcţie de factorul de protecţie (SPF), ci mai degrabă în funcţie de brand și de capacităţile cosmetice (cum se absoarbe, cum miroase, dacă este noncomedogenic, dacă este potrivit pentru pielea sensibilă). Cremele în general tind să fie mai scumpe decât loţiunile și loţiune, decât sprayurile obișnuite. Totodată, rezistenţa la apă este un factor care poate crește preţul produsului, cât și faptul că produsul este destinat pentru bebeluși.

Companii cunoscute, precum Neutrogena și Eucerin, au în gamă și produse eficiente, dar și produse care nu îndeplinesc standardele AAD. Cu toate acestea, două mari grupuri din industrie, Personal Care Products Council și Consumer Healthcare Products Association, au atras atenţia că rezultatele studiului nu arată că produsele analizate sunt ineficiente și că dacă nu respectă ghidul AAD nu înseamnă că nu ar mai trebui folosite. De exemplu, AAD recomandă ca toată lumea să folosească produse cu SPF 30+ și rezistente la apă. Cu toate acestea, sunt destule produse care oferă protecţie minimă și fără rezistenţă la apă, fiindcă aceasta este dorinţa consumatorilor. Deci vina și responsabilitatea cade asupra celui care cumpără.

Cu toate acestea, un studiu realizat anul trecut de The Enviromental Working Group, organizaţie care are mai multă influenţă asupra consumatorilor decât AAD sau decât medicii dermatologi, conform lui Xu, arăta că 80% din peste 1.700 de produse care conţin SPF oferă protecţie la un nivel inferior decât cel trecut pe ambalaj sau conţin ingrediente pe care nu ar trebui să le conţină. Raportul avertiza că, în majoritatea cazurilor, protecţia solară maximă rămâne la 30-50 SPF, indiferent că pe ambalaj scrie 70 sau chiar 100 și că marca Neutrogena a obţinut cele mai proaste rezultate, promiţând un SPF mult mai mare decât cel real.