Câte ore de sport te protejează de cancer

9

„Cât, mai exact?” Aceasta este întrebarea. Știm deja că un anumit timp dedicat pe săptămână activităţilor sportive are anumite beneficii, de la încetinirea procesului de îmbătrânire, la protecţia împotriva bolilor de inimă. Dar ce protecţie oferă sportul în privinţa cancerului de sân și în ce cantităţi trebuie făcut pentru ca protecţia să fie asigurată?

Conform Time, peste 100 de studii știinţifice au demonstrat deja că activitatea fizică scade riscul de a dezvolta cancer mamar. Un nou studiu a calculat exact cât sport săptămânal poate reduce nivelul de grăsime din corp destul pentru a reduce și riscul de cancer. Cercetătorii de la Alberta Health Services au demonstrat anterior că femeile care fac sport 225 de minute pe săptămână au avut rezultate semnificative în privinţa reducerii nivelului de grăsime totală, grăsime abdominală și a altor depozite specifice. Acest fapt i-a inspirat să analizeze efectele în cazul dozei recomandate de 150 de minute de exerciţii moderate spre intense. Apoi au comparat rezultatele cu cele ale situaţiei în care doza de exerciţii s-ar dubla, la 300 de minute pe săptămână.

Studiul, publicat în jurnalul JAMA Oncology, a fost realizat pe 384 de femei inactive, aflate la menopauză, unele având o greutate normală, iar altele fiind supraponderale sau obeze. Pentru un an de zile, unele dintre ele au urmat un program de 300 de minute de exerciţii fizice pe săptămână, iar altele de doar 150 de minute, fără să facă niciun fel de schimbări în dietă sau în stilul de viaţă. Ca exerciţii, au mers, au alergat, au mers cu bicicleta sau au folosit un aparat eliptic sau o bandă de alergat, adică exerciţii aerobice. Per total, femeile care au exersat cantitatea dublă de timp au pierdut cu 1 kg mai mult, în grăsime corporală pură, în special din zona abdomenului și a șoldurilor, decât cele au exersat 150 de minute.

Dar în privinţa numărului total de kilograme slăbite, nu s-a înregistrat o diferenţă semnificativă între grupe. Această menţiune a fost extrem de importantă pentru cercetători, fiindcă multe studii despre sport sau cancer corelează riscul de cancer cu numărul total de kilograme pe care o persoană le are sau le slăbește. Însă cercetătorii au vrut să separe efectele fiziologice pe care sportul le are asupra corpului și să se concentreze pe grăsime, pentru că, de fapt, un anumit nivel de grăsime are legătură directă cu riscul pentru multe tipuri de cancer, în special pentru cel mamar, unde ţesutul adipos este sursa primară de hormoni ce pot cauza cancerul la femeile care intră la menopauză. Totodată, grăsimea are un rol important în sistemul imunitar și răspunsul inflamatoriu, ambele extrem de importante în lupta împotriva cancerului.

Deși femeile care au făcut sport 150 de minute pe săptămână au pierdut și ele din cantitatea de grăsime corporală, rezultatele arată că în ce privește protecţia împotriva cancerului, cu cât se pierde mai mult, cu atât e mai bine, iar doza recomandată nu este suficientă. „Doza recomandată a fost gândită avându-se în vedere efectele asupra bolilor de inimă. Așadar, la acel nivel, pot avea un efect asupra tensiunii, a colesterolului și a circumferinţei taliei. Dar pentru prevenirea cancerului, s-ar putea să fie nevoie să facem mai mult sport. E bine să faci și 150 de minute pe săptămână, dar dacă poţi mai mult, 300 de minute ar fi mai bine, din această perspectivă”, a declarat Christine Friedenreich, expert în epidemiologia cancerului și în cercetare de prevenire, care a condus studiul.

DISTRIBUIE: