Cum îţi riști viaţa consumând carne roșie

1583

Dintre toate sursele de proteine, carnea roșie a fost cea care a influenţat cel mai puternic riscul de producere a unui accident vascular cerebral (AVC), afecţiune cu un puternic potenţial fatal, potrivit concluziilor experţilor de la Universitatea din Würzburg, Germania.

Cercetarea a cuprins peste 11.000 de adulţi cu vârste între 45 și 64 de ani, care nu sufereau de boli cardiovasculare sau de diabet, factori ce ar putea favoriza apariţia unui AVC, notează autorii în jurnalul Stroke. Experţii au analizat datele colectate prin chestionare privind consumul de proteine și au urmărit jumătate dintre participanţi, timp de 23 de ani.

Cei care au consumat cea mai mare cantitate de carne roșie au prezentat un risc mai mare cu 47% de a face AVC , comparativ cu cei care au consumat cel mai rar acest produs, scrie Reuters. Potrivit datelor, cea mai mare cantitate de carne roșie consumată pe zi a fost calculată la circa 93 de grame, adică 23% din totalul caloriilor ingerate.

Carnea roșie s-a dovedit a fi aproape de 2 ori mai periculoasă în sensul producerii unui AVC, comparativ cu produsele procesate din carne. Cei care au consumat cea mai mare cantitate de alimente precum șuncă sau cârnaţi și-au crescut riscul unui atac cerebral cu 24%, faţă de cei care au consumat cea mai mică cantitate din aceleași produse.

Experţii punctează însă că, pe parcursul studiului, au analizat cantitatea de proteine consumată de participanţi doar de 2 ori. Ei susţin că acest lucru este un punct slab al cercetării, fapt ce ar putea influenţa rezultatele.

De asemenea, ei vin și cu recomandări de a se consuma carne roşie în scopul păstrării sănătăţii. „Este în regulă să mănânci carne roșie, de preferat carne roșie fără grăsime, atâta timp cât micșorezi cantitatea”, a declarat coordonatorul studiului, dr. Bernhard Haring, pentru Reuters.

Un studiu efectuat anterior de experţii de la Harvard susţine descoperirile cercetătorilor nemţi. „În cazul unor analize multivariabile, un consum ridicat de carne roșie a fost asociat cu un risc crescut de AVC, în timp ce un consum ridicat de carne de pasăre a fost asociată cu un risc mai mic”, scriu autorii în jurnalul Stroke.

Potrivit datelor, înlocuirea unei porţii de carne roşie de 113-170 de grame sau echivalentul unei turte de carne de hamburgeri, cu o porţie de carne de pasăre, de pește sau cu o porţie de nuci sau de lactate sărace în grăsimi este o variantă mult mai sănătoasă și poate contribui la reducerea riscului de AVC.

Carnea roșie a fost recent subiect principal într-o altă dispută, după ce experţii Agenţiei Internaţionale de Cercetare a Cancerului au inclus-o pe lista factorilor „posibil cancerigeni pentru oameni” (Grupa 2A). Evaluările au arătat că această categorie de alimente, din care fac parte carnea de porc, de oaie, de miel, de capră, de vită, de viţel și de cal, ar putea crește riscul dezvoltării de cancer colorectal, pancreatic și de prostată.

Foto: Niklas Rhöse | StockSnap