Ce câștigi când renunţi la carbohidraţii rafinaţi

1804

În categoria produselor ce conţin carbohidraţi rafinaţi intră o serie de alimente pe care le consumăm zilnic, de la pâine albă, cereale rafinate, paste, orez rafinat, până la produse de patiserie, prăjituri sau sucuri, iar renunţarea la acestea poate aduce o mulţime de beneficii pentru sănătate.

Evitarea carbohidraţilor nocivi te poate ajuta să ajungi la silueta mult visată. Efectul a fost observat de un grup de experţi americani, care au rugat aproape 150 de participanţi să urmeze fie o dietă săracă în carbohidraţi, fie una săracă în grăsimi. Dieta săracă în carbohidraţi s-a dovedit mai eficientă pentru scăderea în greutate, iar cei care au urmat-o au slăbit, în medie, cu 3,5 kilograme mai mult decât participanţii care au urmat regimul sărac în grăsimi, consemnează cercetătorii în jurnalul Annals of Internal Medicine.

Concluziile aceluiași studiu sugerează că evitarea carbohidraţilor aduce mari beneficii și pentru inimă. „Am descoperit că aceia care au urmat o dietă săracă în carbohidraţi au înregistrat o scădere semnificativ mai mare a riscului estimat pe 10 ani de apariţie a bolilor de inimă, după un interval de 6 și, respectiv, 12 luni, comparativ cu grupul care a urmat regimul sărac în grăsimi“, a declarat coordonatoarea studiului, dr. Lydia Bazzaro, de la Universitatea Tulane.

Consumul scăzut de carbohidraţi favorizează şi scăderea valorii markerilor inflamatori la bolnavii cronici și ajută la îmbunătăţirea nivelului de trigliceride și al colesterolului bun, susţine dr. David Ludwig, de la Școala de Medicină Harvard, pentru NPR. Efectul a fost observat în urma unui studiu care a analizat comparativ o dietă cu un indice glicemic scăzut și un regim sărac în grăsimi. Cu ajutorul indicelui glicemic sunt evaluate produsele ce conţin carbohidraţi, în funcţie de gradul de creștere a glicemiei pe care îl presupune consumul de carbohidraţi Astfel, cu cât indicele este mai mare, cu atât glicemia va crește mai mult.

„Prea mulţi carbohidraţi rafinaţi – pâine albă, orez alb, produse din cartofi –, adică toate alimentele care s-au strecurat în dietele noastre în timp ce am urmat mania nivelului scăzut de grăsimi ne-au subminat metabolismul“, adaugă dr. Ludwig. El continuă, afirmând că un consum scăzut de grăsimi, dar ridicat de carbohidraţi „ne-a făcut să fim mai înfometaţi și să ardem mai puţine calorii“, citează NPR.

Evitarea completă a carbohidraţilor poate fi însă dăunătoare pentru organism. „Renunţarea la un întreg grup alimentar (cum ar fi produsele cu amidon), așa cum recomandă unele diete, îţi pot pune sănătatea în pericol, nu numai pentru că tai sursa principală de energie a corpului, dar și fiindcă elimini din dietă și substanţe nutritive esenţiale precum vitamina B, zinc și fier“, a declarat Sian Porter, expert în nutriţie, pentru portalul NHS Choices, coordonat de Serviciul Naţional de Sănătate din Marea Britanie.

Există și surse de carbohidraţi buni, provenind din produse neprocesate, din cereale integrale, leguminoase, fructe și legume. De altfel, aceștia sunt un element esenţial pentru un stil de viaţă sănătos. „Carbohidraţii îi furnizează corpului glucoza, care este convertită în energie, folosită la susţinerea funcţiilor corpului și a activităţii fizice“, consemnează experţii de la Harvard.