Cel mai periculos zahăr pentru siluetă

5

Un anumit tip de zahăr, care se găsește în sucuri, sosuri pentru salată, în miere, dar și în fructe, crește pofta de alimente bogate în calorii, au observat experţii de la Școala de Medicină Keck, din cadrul Universităţii din California de Sud.

Rezultatele au arătat că efectul este provocat de consumul de fructoză. Acest tip de zahar a generat creșterea activităţii în anumite regiuni ale creierului responsabile cu procesarea recompenselor, dar și cu starea de foame și cu pofta de mâncare.

La experiment au participat 24 de voluntari, care au fost rugaţi să consume o băutură îndulcită cu fructoză. Cercetătorii au prelevat mostre de sânge pentru a analiza nivelul de hormoni ce reglează pofta de mâncare.

Apoi participanţii au fost rugaţi să privească imagini atât cu feluri de mâncare apetisante, cât și cu diverse obiecte și să evalueze nivelul poftei pe care o simt. În timp ce priveau fotografiile, creierul lor a fost scanat cu ajutorul unui dispozitiv de imagistică prin rezonanţă magnetică. De asemenea, au fost rugaţi să aleagă între a primi o recompensă imediată, constând într-un fel de mâncare apetisantă, ori o recompensă în bani pe care o vor primi peste o lună.

La scurt timp după acest test, voluntarii au revenit pentru un experiment similar, doar că, de data aceasta au consumat o băutură îndulcită cu glucoză.

„Atunci când au consumat fructoză, participanţii la studiu au avut o tendinţă mai mare de a renunţa la bani pentru a obţine imediat mâncarea bogată în calorii, spre deosebire de situaţia în care au consumat glucoză”, a declarat una dintre autoarele studiului, dr. Kathleen Page, profesor asistent de medicină clinică. „Fructoza nu reușește să stimuleze hormoni, precum insulina, care sunt importanţi în a ne ajuta să ne simţim sătui”, a explicat aceasta.

Fructoza se găsește în mod natural și în fructe și legume, însă acest lucru nu ar trebui să descurajeze consumarea lor, susţin autorii. „Nu opriţi consumul de fructe. Au o cantitate relativ mică de zahăr, în comparaţie cu alimentele procesate și cu băuturile carbogazoase – poate 5 grame într-o portocală, comparativ cu 25 de grame într-o doză de 335 de mililitri de suc. Și conţin și fibre, care ajută la încetinirea absorbţiei mâncării, lucru care te face să te simţi sătul”, a declarat dr. Page pentru The New York Times.

Studiul are și câteva minusuri, iar descoperirile făcute trebuie susţinute prin cercetări ulterioare. „Consumul izolat de fructoză și glucoză este foarte diferit de consumul lor în cazul unor alimente în care avem alţi nutrienţi ce interacţionează și pot afecta digestia”, a declarat Pria Tew, reprezentantă a Asociaţiei Britanice de Stomatologie (BDA), pentru BBC.  Aceasta a oferit drept exemplu fructele. Fructoza din acestea este eliberată mai lent în sânge, datorită conţinutului bogat de fibre, a cantităţii de apă și a timpului necesar pentru mestecarea și digerarea lor.

DISTRIBUIE: