De ce e vital să mănânci cereale integrale?

6

Mai mult decât a fi un mic dejun sănătos și săţios, cerealele integrale joacă un rol esenţial în prevenirea anumitor boli cronice și în creşterea speranţei de viaţă, au arătat două studii recente.

Consumarea unei porţii (28 de grame) de cereale integrale micșorează riscul general de deces cu circa 5%, iar pericolul de deces cauzat de boli cardiovasculare (BCV), cu 9% – susţine un studiu american publicat în jurnalul Jama Internal Medicine. Tărâţele, învelișul dur al cerealelor, au contribuit la micșorarea pericolului general de deces cu 6%, iar pe cel cauzat de BCV, cu 20%. Totodată înlocuirea unei porţii de cereale rafinate sau a unei porţii de carne roșie cu o porţie de cereale integrale a redus pericolul de deces pe fondul BCV cu 8%, respectiv 20%.

În schimb, o altă componentă a cerealelor, germenii, nu au influenţat riscul de mortalitate. Totodată nu a fost observată o legătură între consumul de cereale integrale și diminuarea pericolului de deces din cauza cancerului.

„Aceste constatări sprijină orientările dietetice actuale, care recomandă creșterea consumului de cereale integrale pentru facilitarea prevenţiei primare și secundare în cazul bolilor cronice și, de asemenea, oferă dovezi promiţătoare că o dietă îmbogăţită cu cereale integrale ar putea oferi beneficii în direcţia creşterii speranţei de viaţă”, susţin autorii studiului.

Cercetarea s-a desfășurat pe parcursul a 25 de ani și a inclus peste 74.000 de femei și 43.000 de bărbaţi. Pentru acurateţea rezultatelor, experţii au monitorizat, prin chestionare, consumul de cereale integrale al participanţilor și au luat în calcul o serie de factori care ar fi putut influenţa concluziile, precum vârsta, indicele de masă corporal, nivelul de activitate fizică, alimentaţia generală și obiceiurile nocive, precum fumatul.

Concluziile cercetării sunt întărite de rezultatele unui alt studiu, care a arătat o asociere între dietele bogate în cereale integrale și prelungirea vieţii. Efectele benefice pentru sănătate observate au fost puse pe seama fibrelor conţinute de aceste alimente. La cercetarea publicată în BMC Medicine au luat parte peste 360.000 de voluntari, urmăriţi pe o perioadă de circa 14 ani.

Studiul a arătat că un consum ridicat de cereale a diminuat riscul de deces pe fondul diabetului și al bolilor respiratorii cu 48%, respectiv 11%. De asemenea, o alimentaţie bogată în aceste alimente a scăzut riscul de deces din cauza cancerului și a diabetului cu 15%, respectiv 34%.