Efectele nocive ale zahărului, observate în corpul tău

1494

Plăcerea de moment a savurării unui desert mare pălește în faţa problemelor de sănătate provocate de consumul excesiv de zahăr, iar efectele negative nu se opresc doar la depunerea de kilograme în plus și la creșterea riscului dezvoltării obezităţii, au arătat cercetările.

O dietă bogată în zahăr este nocivă pentru inimă și poate crește riscul de deces pe fondul afecţiunilor cardiovasculare – potrivit unei cercetări desfășurate pe parcursul a 15 ani, publicate în JAMA Internal Medicine. Participanţii al căror consum de zahăr a fost estimat la cel puţin 25% din totalul caloriilor ingerate într-o zi au avut un risc dublu de a muri din cauza bolilor de inimă, comparativ cu cei care au luat din zahăr mai puţin de 10% din totalul caloriilor. Pericolul a fost observat indiferent de faptul că individul este supraponderal sau nu, de vârsta și sexul acestuia, de nivelul de activitate fizică ori de consumul de fructe și legume.

„Indiferent de scorurile obţinute la Indexul pentru Alimentaţie Sănătoasă (instrument folosit pentru evaluarea comparativă a regimului alimentar urmat de un individ și îndrumările federale de dietă), oamenii care au consumat mai mult zahăr tot au avut un risc crescut de mortalitate cardiovasculară”, a declarat dr. Teresa Fung, profesor-adjunct de nutriţie la Școala de Sănătate Publică Harvard.

În exces, zahărul poate duce și la acumulare de grăsime în ficat, iar în unele cazuri această consecinţă produce inflamarea organului și poate deveni un factor de risc pentru dezvoltarea diabetului de tip 2 și a bolilor cardiovasculare. Totodată, afecţiunea poate avea același efect precum consumul de alcool în exces, ducând la apariţia cirozei, potrivit Fundaţiei Canadiene pentru Ficat. „Cauza generală a cirozei ficatului este alcoolul, iar după aceasta urmează boala ficatului gras, din cauza alimentaţiei defectuoase”, a declarat dr. Aseem Malhotra, specialist cardiolog și membru al Academiei Colegilor din Medicina Regală, pentru The Daily Mail.

Consumul de prea mult zahăr afectează și creierul. Experţii de la UCLA au observat că un consum bogat de fructoză timp de 6 săptămâni poate afecta semnificativ memoria și capacităţii de învăţare și duce la încetinirea creierului. Alte studii au arătat că zahărul în exces afectează abilităţile cognitive cu o viteză surprinzătoare, chiar și în condiţiile în care subiectul urmează o dietă sănătoasă. În plus, băuturile carbogazoase dulci pot provoca prejudicii creierului similare cu cele întâlnite la pacienţii cu Alzheimer.

Efectele excesului de zahăr se văd și pe piele, cauzând riduri și aspectul de piele lăsată și îmbătrânită. Aceasta este consecinţa reacţiei de „explozie inflamatorie în întregul organism”, care se petrece după consumarea de carbohidraţi simpli și care produce enzime ce descompun colagenul și elastina – după cum explică dr. Nicholas Perricone, expert dermatolog și nutriţionist, pentru Huffington Post. De asemenea, glicolizarea, procesul prin care zahărul se atașează de colagen, poate înrăutăţi anumite afecţiuni ale pielii, precum acneea și rozaceea. Nu în ultimul rând, consumul crescut de zahăr poate duce și la apariţia de pete închise la culoare pe gât sau în zonele corpului care fac cute, pe fondul dezvoltării rezistenţei la insulină.

Tot din cauza inflamaţiei produse în corp, consumul excesiv de zahăr poate duce și la apariţia de dureri la nivelul articulaţiilor, potrivit unui studiu publicat în The American Journal of Clinical Nutrition.

Doza maximă de zahăr, atât pentru copii, cât și pentru adulţi, nu ar trebui să depășească 10% din totalul caloriilor consumate pe zi, potrivit noilor recomandări ale Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. Pentru și mai multe beneficii pentru sănătate, experţii sugerează reducerea dozei de zahăr sub 5% din totalul caloriilor zilnice (circa 25 de grame, sau 6 linguriţe).