Hiba noii iniţiative SUA pentru o naţiune mai sănătoasă

3

Recent publicate de guvernul american, noile Orientări de Nutriţie – un set de recomandări pentru o alimentaţie sănătoasă, revizuit o dată la cinci ani, pe baza noilor descoperiri știinţifice – au fost intens criticate pentru că omit directive clare legate de micșorarea consumului de carne roșie, în ciuda studiilor care avertizează asupra pericolelor pentru sănătate pe care le presupun aceste produse alimentare.

„Din păcate, Departamentul de Agricultură al SUA (USDA) a cenzurat recomandările Comitetului Știinţific Consultativ de a consuma mai puţină carne roșie. De fapt, orientările de nutriţie promovează consumul de carne roșie atât timp cât aceasta este slabă, lucru care nu este susţinut de știinţă. Există dovezi puternice că un consum de carne roșie crește riscul de diabet, infarct, atac vascular cerebral și de dezvoltare a anumitor tipuri de cancer și nu există nici o dovadă bună că acest lucru este cauzat pur și simplu de conţinutul de grăsimi”, a explicat dr. Walter Willett, directorul departamentului de nutriţie de la Școala de Sănătate Publică Harvard, pentru NBC News. Expertul sugerează că decizia de a omite recomandarea scăderii consumului de carne roșie și procesată ar putea fi influenţată prin puterea industriei cărnii de vită.

Pe lista celor nemulţumiţi de excluderea unor recomandări clare de diminuare a consumului de carne roșie figurează o serie de experţi în nutriţie de la reputate instituţii academice, dar și de la organizaţii implicate în cercetarea cancerului. Printre acestea din urmă se numără și Institutul American pentru Cercetarea Cancerului sau American Cancer Society Cancer Action Network, cea mai activă organizaţie în lupta pentru transformarea problemelor legate de cancer într-o prioritate pentru ţară.

În Raportul Știinţific pentru Orientările în Nutriţie din 2015,  întocmit, pe baza studiilor, de către Consiliul Consultativ, se precizează că o dietă sănătoasă ar trebui să fie „săracă în carne roșie și procesată”. Autorii documentului notează câteva concluzii știinţifice potrivit cărora există asocieri între consumul de carne roșie și creșterea riscului de cancer colorectal, de depresie și de apariţie a tulburărilor cognitive. „În chip de concluzii, cu dovezi moderate, până la puternice, un consum crescut de carne roșie și procesată a fost identificat drept dăunător, comparativ cu un consum mai scăzut”, conchid membrii Comitetului Consultativ.

Inclusiv Organizaţia Mondială a Sănătăţii a semnalat, în urmă cu puţin timp, pericolul consumului de carne roșie și procesată. În timp ce carnea roșie a fost încadrată în grupul de risc care conţine factori „posibil cancerigeni pentru oameni”, carnea procesată, care include o serie de produse de la cârnaţi și mezeluri până la șuncă și slănină, a fost încadrată în grupul cu cei mai periculoși factori de risc de cancer, unde se află și tutunul, azbestul și arsenicul.

Prin noile Orientări de Nutriţie însă, americanii sunt sfătuiţi, printre altele, să consume „o varietate de alimente proteice, inclusiv fructe de mare, carne slabă și de pasăre, ouă, leguminoase, produse din soia, nuci și seminţe”. Carnea slabă este descrisă ca fiind carne roșie (porc, vită, miel, viţel, capră, vânat, elan, bizoni etc.) care conţine „mai puţin de 10 grame de grăsime, 4,5 grame de grăsimi saturate și sub 95 de miligrame de coloesterol per 100 de grame și per dimensiunea de servire etichetată”.

De asemenea, este specificat că porţia săptămânală recomandată de carne și ouă nu s-a modificat din 2010, de la publicarea ultimelor Orientări în Nutriţie. Cantitatea recomandată este de circa 737 de grame pe săptămână de carne roșie, de carne de pasăre și de ouă pentru o dietă de 2.000 de calorii pe zi.

„Cred că recomandările privind carnea roșie și cea procesată s-au transformat puţin într-un alt mesaj, precum reversul unei monede, într-un sens în care, dacă mănânci mai puţină carne roșie, înseamnă că mănânci alte alimente proteice în cantitate mai mare. Mesajul de a consuma mai multe fructe de mare, leguminoase și alte alimente proteice înseamnă, cu adevărat, să înlocuiești carnea roșie cu acestea. Așa că sunt de părere că mesajul este mai mult sau mai puţin acolo, doar că nu este clar”, a explicat Tom Brenna, profesor de nutriţie la Universitatea din Cornell, care a fost membru în Comitetul Consultativ ce a analizat dovezile știinţifice pentru revizuirea Orientărilor de Nutriţie, citat de NPR.

În ciuda nemulţumirilor legate de consumul de carne, noile Orientări de Nutriţie vin și cu o recomandare importantă și benefică în ceea ce privește consumul de zahăr. Potrivit noilor îndrumări, americanii sunt sfătuiţi să reducă nivelul de zahăr consumat la doar 10% din totalul caloriilor ingerate. Acest lucru înseamnă circa 12 linguriţe de zahăr pe zi, în cazul unei diete de 2.000 de calorii.

Potrivit datelor, foarte mulţi americani ajung să consume zilnic chiar și 22 de linguriţe de zahăr, adică circa 88 de grame de zahăr. Deși pare greu de crezut că un individ poate consuma o cantitate atât de mare de zahăr într-o singură zi, este suficient să citești etichetele produselor, pentru a te convinge. De exemplu, un litru și jumătate de suc carbogazos are în compoziţie 40 de linguriţe de zahăr, adică 160 de grame, în vreme ce o ciocolată de 100 de grame poate conţine și 50 de grame de zaharuri.

Foto: Romi | Pixabay