Lipsa somnului suficient îngrașă

369

Cu cât dormi mai puţin, cu atât mai multă foame simţi în ziua următoare. Chiar dacă încercăm să ignorăm consecinţele irosirii orelor de somn, cercetările sugerează că, pe de o parte, pierdem din calitatea vieţii, iar, pe de altă parte, câștigăm kilograme nedorite.

Într-un nou studiu publicat în European Journal of Clinical Nutrition, cercetătorii au stabilit o corelaţie între surplusul de calorii și starea de oboseală generată de somnul insuficient.

Cercetătorii au tot insistat în ultimii ani că somnul este al treilea pilon, ca importanţă, pentru controlul greutăţii, alături de exerciţiile fizice și de alimentaţia sănătoasă. Studii anterioare au asociat lipsa de somn cu obezitatea și chiar cu diabetul zaharat de tip 2. Recent însă cercetătorii au mai făcut un progres, calculând efectul caloric al odihnei insuficiente. Pentru aceasta, au corelat rezultatele provenite din 11 studii care asociază „privarea de somn” și consumul de calorii, notează Time. Privarea de somn nu este similară cu ceea ce se înţelege prin „nopţi albe”. Mai degrabă e vorba de persoane care nu reușesc să beneficieze de orele necesare de somn, a precizat Gerda Pot, unul dintre medicii participanţi la studiu și invitată adeseori să ţină cursuri la Divizia de diabet și știinţe ale nutriţiei, aparţinând de King’s College, Londra.

Studiile au inclus 172 de persoane cu vârste între 18 și 50, atât bărbaţi, cât și femei, unele cu greutate normală, altele supraponderale sau obeze. Toate studiile au inclus grupe de control, compuse din persoane care au dormit între 7 și 12 ore. Persoanele din grupele celor care sufereau din cauza privării de somn dormeau între 3,5 ore și 5,5 ore pe noapte.

Cercetătorii au descoperit că privarea de somn a implicat o medie de 385 de calorii în plus pe zi, aproximativ echivalentul a patru felii și jumătate de pâine, spune dr. Pot. Pentru a înţelege mai bine implicaţiile, ar trebui spus că cele 385 de calorii reprezintă aproape o cincime din necesarul caloric al unei femei în vârstă de 30 de ani, cu un stil de viaţă activ moderat.

„Privarea parţială de somn ar putea afecta calitatea somnului”, a menţionat cercetătoarea, ca o concluzie suplimentară a studiului. „Mai mult decât atât, oamenii consumă proporţional mai multă grăsime și mai puţine proteine”, a adăugat Pot. Însă consumul de carbohidraţi a rămas aproximativ la fel.

Datele aduse de acest studiu au întărit și mai mult convingerea oamenilor de știinţă că cercetările privind efectele negative ale insuficienţei odihnei trebuie să continue. „Trebuie să facem mai multe cercetări în privinţa implicaţiilor somnului ca un posibil factor de risc pentru obezitate și, eventual, pentru alte boli cardiometabolice, cum ar fi diabetul zaharat, cu atât mai mult cu cât în societatea de astăzi tendinţele arată că oamenii dorm tot mai puţin”, a spus dr. Pot.

Cercetările anterioare atestau deja existenţa unor riscuri majore. De exemplu, un studiu publicat în urmă cu jumătate de an în jurnalul SLEEP arată că privarea de somn afectează puternic apetitul, în special târziu după-amiaza şi seara devreme. În urma studiului, s-a observat că participanţii privaţi de somn au raportat o dorinţă crescută de a mânca.

„În momentul în care eşti privat de somn, impulsul tău hedonist spre anumite alimente devine mai puternic, iar abilitatea de a le rezista poate fi diminuată. În aceste condiţii, există mult mai multe şanse să consumi alimente mai grase şi cu mai multe calorii. Dacă aceste alegeri se repetă, încep să apară şi kilogramele în plus”, explică unul dintre autorii studiului.

„Lipsa somnului alterează producţia de hormoni regulatori ai poftei de mâncare, crescând producţia de grelină, un hormon asociat senzaţiei de foame, şi diminuând concentraţia de leptină, un hormon asociat senzaţiei de saţietate”, a explicat Isabelle Mallet, medic nutriţionist la Paris.

Ar putea fi și alte explicaţii. De exemplu, somnul insuficient alterează capacitatea de a face alegeri, justificând astfel de ce oamenii se îndreaptă mai mult către o alegere instinctivă a produselor cu grăsimi şi zaharuri, susţine Jean-Michel Lecerf, directorul Departamentului de Nutriţie la Institutul Pasteur din Lille. În schimb, cercetările desfășurate de centrul medical Cedars-Sinai, din Los Angeles, au atestat faptul că privarea de somn poate afecta sensibilitatea la insulină și, prin urmare, induce obezitate.

Indiferent de modul în care încearcă specialiștii să interpreteze datele, ceea ce nu poate fi contestat este faptul că somnul insuficient este un element care dă mari bătăi de cap în lupta cu kilogramele. „S-a constatat că o oră în plus de somn diminuează cu până la 36% posibilitatea ca tinerii să sufere de obezitate”, spune dr. Lurbe, în urma unei cercetări efectuate de Universitatea Stanford. Este și acesta un aspect important care merită să fie luat în considerare de către cei care se simt ameninţaţi de povara kilogramelor în plus.

DISTRIBUIE: