Trucuri alimentare pentru un creier mai puternic

3610

Datorită nutrienţilor pe care îi conţin, anumite alimente se transformă în aliaţi puternici pentru sănătatea creierului, influenţând abilităţile de memorare, vigilenţa și chiar performanţele intelectuale, arată dovezile știinţifice.

„Alimentele sunt ca un compus farmaceutic ce influenţează creierul”, a declarat Fernando Gómez-Pinilla, prof. de neurochirurgie la UCLA, în urma analizei a peste 160 de studii care au vizat influenţa alimentaţiei asupra creierului.

În urma cercetării, el a observat că pentru susţinerea caracterului plastic al sinapselor creierului, alimentele bogate în acizi grași omega-3 joacă un rol important. Plasticitatea creierului este strâns legată de procese cognitive precum memoria sau învăţarea.  Printre cele mai bogate surse de acizi grași omega-3 se numără seminţele de in, nucile, sardinele, somonul, soia, varza de Bruxelles sau conopida.

Acest nutrient ajută, totodată, la protejarea sănătăţii creierului și la diminuarea riscului apariţiei unor afecţiuni grave. „O deficienţă alimentară de acizi grași omega-3 la oameni a fost asociată cu un risc crescut de dezvoltare a unor boli mintale, inclusiv a tulburărilor cu deficit de atenţie, dislexie, demenţă, depresie, tulburări bipolare și schizofrenie”, adaugă prof. Gómez-Pinilla.

Pentru îmbunătăţirea memoriei de scurtă durată, afinele, căpșunile și spanacul și-au dovedit eficienţa, potrivit unui studiu efectuat pe șoareci de experţii de la Universitatea Tufts.

Afinele au adus însă un beneficiu în plus, contribuind la îmbunătăţirea echilibrului și a coordonării mișcărilor. Eficienţa lor în acest sens a fost dovedită anterior tot de experţii de la Tufts, care au observat cum „prin consumarea unui supliment comparabil cu o ceașcă de afine (n.r.: circa 100 de grame) pe zi, șoarecii cu o vârstă comparabilă cu cea a unui om de 70-75 de ani, au avut o coordonare mai bună”.

Performanţa creierului în rezolvarea sarcinilor mentale dificile poate fi crescută consumând ciocolată neagră deoarece conţine flavonoizi din cacao, potrivit unui studiu efectuat de experţii de la Universitatea Northumbria din Newcastle. În cadrul experimentului, 30 de voluntari au fost rugaţi să consume fie o băutură care conţinea nutrientul, fie una fără acest ingredient. Apoi participanţii au avut de rezolvat o serie de exerciţii dificile. „Băutura bogată în flavonoizi din cacao a îmbunătăţit semnificativ aspecte ale performanţei cognitive și nivelul de oboseală în timpul acestei sarcini solocitante mental”, a declarat una dintre autoarele studiului, Crystal Haskell.

Pentru creșterea vigilenţei, apa ar putea fi un remediu bun. „Setea și deshidratarea pot cauza oboseală”, punctează Cindy Moustafa, expert nutriţionist, pentru Health. Aceasta adaugă că apa este de preferat, în detrimentul cafelei sau a băuturilor energizante, care cresc nivelul de deshidratare. Drept urmare, alimentează starea de oboseală. De asemenea, experţii de la Universitatea Ohio au observat, în urma unor teste de evaluare a abilităţilor mentale , că subiecţii care au consumat suficientă apă au obţinut rezultate mai bune faţă de cei deshidrataţi, notează Prevention.