Cum să nu te mai îngrași după ce ai slăbit

21

Să dai jos kilogramele în plus este o mare provocare. Să te menţii însă la greutatea ideală și să eviţi așa-numitul efect yo-yo, prin care te îngrași la loc după o dietă, este și mai dificil. Dar nu imposibil, atunci când adopţi obiceiurile potrivite, atât în timp ce faci eforturi pentru a slăbi, cât și după.

Trebuie menţionat din start că urmarea unei diete drastice nu este cea mai bună idee pentru cei care vor să slăbească, dacă judecăm după rezultatele metaanalizei efectuate de experţii de la UCLA, care a inclus 31 de studii de lungă durată privind efectele curelor de slăbire.

„Am constatat că majoritatea oamenilor au recâștigat toată greutatea pierdută și ceva în plus. Scăderea persistentă în greutate a fost observată doar în cazul unui număr mic de participanţi, în timp ce creșterea completă în greutate a fost observată în cazul majorităţii. Dietele nu duc la pierdere continuă în greutate și nu aduc beneficii pentru sănătate pentru majoritatea oamenilor”, a declarat coordonatorul studiului, prof. asociat de psihologie Traci Mann.

Pentru a pierde în greutate, experta recomandă un consum moderat de alimente. De asemenea, punctează importanţa activităţii fizice în lupta contra kilogramelor în plus, afirmând că „studiile au arătat, în mod constant, că oamenii care au declarat că fac cel mai mai mult sport au înregistrat, de asemenea, cele mai mari pierderi în greutate”.

„A pierde în greutate este un angajament pentru schimbare”, subliniază dr. David B. Samadi, specializat în urologie, într-un articol pentru Fox News. De aceea, pentru a slăbi și pentru a te menţine la greutatea ideală, sunt necesare schimbări pe termen lung ale stilului de viaţă. Expertul recomandă, în acest sens, prestabilirea unei rutine privind sportul și mesele zilnice, precum și adoptarea unei alimentaţii sănătoase din care să nu lipsească cerealele integrale, fructele și legumele. De asemenea, el avertizează cu privire la capcana înfometării, în care cei care vor să slăbească sunt predispuși să cadă. „Aceasta te predispune la mâncatul în exces și la consumarea unui număr mai mare de calorii decât dacă nu te-ai fi înfometat de-a lungul zilei”, scrie dr. Samadi.

Tot în scopul evitării îngrășării după un proces de slăbire este renunţarea la obiceiul de a sări peste mese. „Săritul peste mese poate încetini metabolismul și cauzează mâncatul în exces mai târziu, când foamea revine”, adaugă dr. Samadi.

Masa de dimineaţă trebuie respectată cu sfinţenie, pentru a evita îngrășatul. „Mâncatul micului dejun este un element comun celor care se menţin cu succes după pierderea în greutate și ar putea fi un factor al succesului lor”, a fost concluzia unui studiu publicat în jurnalul Obesity Research. Pentru cercetare, experţii de la Centrul de Știinţe pentru Sănătate, din cadrul Universităţii din Colorado, au analizat aproape 3.000 de subiecţi care au slăbit, în medie, 32 de kilograme fără a le pune înapoi în decursul a 6 ani.

Un alt studiu, publicat în The American Journal of Clinical Nutrition, propune 6 strategii pentru păstrarea greutăţii după un proces de slăbire. Una dintre acestea susţine importanţa micului dejun, sugerând evitarea săritului peste acesta. De asemenea, experţii recomandă adoptarea unei alimentaţii sărace în calorii și grăsimi, practicarea cu perseverenţă a sportului, păstrarea unui regim alimentar constant, monitorizarea permanentă a greutăţii și observarea din timp a creșterii în greutate și adoptarea unor măsuri pentru evitarea îngrășării.

Nu în ultimul rând, găsirea unei motivaţii personale de a îţi păstra greutatea ideală, la care ai muncit din greu pentru a o atinge, ajută la evitarea acelor obiceiuri care pot duce la reîngrășare. „Fără ceva pentru care să lupte sau ceva de care să își lege efortul, multă lume ajunge să se reîntoarcă la vechile obiceiuri și să vadă cum kilogramele se depun la loc”, scrie Cynthia Sass, expertă în nutriţie, pentru publicaţia SHAPE. Ea oferă ca exemplu lucrurile care o motivează atât pe ea, cât și pe clienţii ei, în lupta contra kilogramelor în plus: de la beneficiile de ordin fizic și psihic ale unei alimentaţii sănătoase, până la încrederea de sine pe care o câștigi, atunci când observi cât de bine vin hainele pe corp.