Cum să trăiești o viaţă lungă? Secrete demonstrate știinţific

2561

Mulţi pun longevitatea pe seama influenţei genetice, însă cât trăiești e mai mult legat de cum trăiești, sugerează o serie de cercetări și experţi, care oferă perspective interesante și importante pentru a adăuga ani buni și sănătoși vieţii.

Influenţa geneticii asupra longevităţii este de numai 25%, au observat cercetătorii de la Universitatea Odense din Danemarca, în urma unui studiu în care au analizat aproape 3.000 de perechi de gemeni din Danemarca. În schimb, alegerile personale cu privire la stilul de viaţă contează în proporţie de 75%.

Este confirmat și reconfirmat că ceea ce mănâncăm joacă un rol crucial pentru o viaţă lungă, iar cercetătorul Dan Buettner, care a studiat Zonele Albastre (adică acele regiuni unde un număr foarte mare de oameni ajung să depășească 100 de ani), vine cu sugestii și îndrumări clare de alimentaţie, descoperite în peste 10 ani de studiu. Circa 95% din hrană ar trebui să provină din plante, iar cele mai sănătoase sunt cele cu frunze verzi, scrie expertul într-un articol pentru Health.

El recomandă un consum moderat de carne: o porţie de 56 de grame, de maxim cinci ori pe lună.  Iar carnea trebuie să fie de pui sau de miel. În schimb, cercetătorul încurajează consumul a circa 85 de grame de pește zilnic. „Studiul al doilea legat de Sănătatea Adventiștilor, început în 2002 și care a inclus 96.000 de americani, a descoperit că persoanele care au avut o dietă bazată pe vegetale și au inclus în aceasta o porţie mică de pește până la o dată pe zi au fost cele care au trăit cel mai mult”, scrie Buettner.

Pe lista alimentelor care ar trebui consumate cu moderaţie sau evitate se numără și lactatele, alcoolul, produsele bogate în zahăr și îndulcitori. Pe de altă parte, nucile și oleaginoasele, cerealele integrale variate și leguminoasele ar trebui să facă parte din meniul zilnic.

Regula „hara hachi bu”, practicată de japonezii care trăiesc în insulele din Okinawa și care sunt cunoscuţi ca fiind una dintre cele mai longevive populaţii din lume, este un alt secret pentru o viaţă lungă și sănătoasă. Astfel, ei mănâncă întotdeauna până se simt sătui în proporţie de 80%, notează BBC.

Pentru o viaţă îndelungată, experţii de la Universitatea Brigham Young „prescriu” o existenţă socială activă. Recomandarea lor vine după ce au observat că „singurătatea și izolarea socială sunt o ameninţare pentru longevitate la fel de mare precum obezitatea”. Numeroase alte studii au demonstrat că prietenii sunt o adevărată comoară pentru sănătate, ferindu-te de boli și prelungindu-ţi în mod semnificativ viaţa.

Învingerea fricii este mai mult decât un triumf personal, este și un mod prin care îţi poţi adăuga timp preţios pe acest pământ. Experţii de la Spitalul Brigham and Women au observat cum temerile prelungite până la nivelul anxietăţii pot accelera procesul de îmbătrânire prin scurtarea telomerilor, acele formaţiuni de ADN aflate la extremităţile cromozomilor, cu rol în evitarea deteriorării informaţiei genetice în timpul diviziunii celulare. O serie de boli cu potenţial fatal, precum diverse tipuri de cancer, boli de inimă sau Alzheimer, au fost asociate anterior cu scurtarea telomerilor.

O viaţă spirituală activă influenţează semnificativ longevitatea, au observat cercetătorii de la Universitatea din Coloradon, Boulder. Studiul lor a arătat că speranţa de viaţă medie a unei persoane trecute de 20 de ani, care merge săptămânal la biserică, este cu 7,6 ani mai mare decât a uneia care nu participă niciodată la servicii religioase. De asemenea, cei care merg la biserică cel puţin o dată pe săptămână au un risc mai mic cu circa 87% de a muri în perioada următoare, comparativ cu cei care nu calcă pragul lăcașurilor sfinte.

Experţii cred că situaţia poate fi explicată de tendinţa mai mare de evitare a unor comportamente dăunătoare sănătăţii (precum fumat, consum de alcool), tendinţă a celor care participă la servicii religioase, comparativ cu restul. „Cei care merg la biserică frecvent au, de asemenea, tendinţa de a lua parte la activităţi sociale și de a se bucura de o bună reţea de sprijin de familie și prieteni, care i-ar putea ajuta să evite sau măcar să facă faţă mai bine momentelor de stres sau dificultăţilor personale”, adaugă autorii.

Photo: Pixabay