Îţi trebuie curaj să te afișezi în public exact așa cum ești tu, naturală, fără acea mască de machiaj, menită să îţi ascundă orice imperfecţiune și să îţi redea, ca prin minune, încrederea de tine. Asta a fost una dintre concluziile la care Brinton Parker, o tânără de 21 de ani, a ajuns în urma unui experiment inedit prin care a vrut să urmărească influenţa pe care o are machiajul pe care îl poartă asupra percepţiilor celor din jur.

Brinton a observat cât de puternică e pasiunea „generaţiei selfie”, așa cum îi numește ea pe tineri, pentru discuţiile aprinse legate de aspectul fizic al celorlalţi. Așa că a hotărât să testeze reacţiile și comentariile celor din jur când este complet nemachiată, faţă de atunci poartă un machiaj simplu, ori când poartă unul strident.

Pentru că era obișnuită să poarte un machiaj simplu și discret, prima zi a experimentului a fost încărcată de emoţii. Urma să se afișeze cu chipul său complet natural. „După ce am auzit câţiva colegi discutând despre imperfecţiunile fizice, am fost un pic temătoare să mi le afișez pe ale mele toată ziua”, scrie ea într-un articol pentru Bustle.

În mod surprinzător pentru ea, reacţiile nu au fost nici pe departe așa de răutăcioase cum își închipuia. Cum era luni, unul dintre colegi a pus aspectul natural pe seama unui weekend agitat, o altă prietenă i-a spus: „Arăţi la fel de obosită precum mă simt eu”, iar o altă colegă i-a admirat curajul de a renunţa la machiaj: „Mi-aș dori să am și eu atâta încredere, încât să vin la școală fără să mă machiez.” Tănăra a primit inclusiv un compliment pentru aspectul fizic natural. Când a purtat un machiaj natural, care acoperă micile imperfecţiuni ale tenului și pune trăsăturile în evidenţă, a primit o mulţime de complimente din partea persoanelor de sex feminin. În ultima zi a proiectului, tânăra și-a ieșit din sfera de confort și a testat reacţiile atrase de un machiaj strident, din care nu lipseau fondul de ten, autobronzantul și un fard puternic la ochi. Fiind și vineri, cei mai mulţi au crezut că Brinton se pregătește de o petrecere sau că urmează să joace într-o piesă de teatru. „Arăţi feroce”, i-a spus o altă colegă de clasă.

„Per total, mă așteptam la mai rău. Întrucât nu pot să spun ceva cu certitudine despre lucrurile care s-au spus despre mine fără să știu, reacţiile vocale ale colegilor mei au fost toate cu bună intenţie. Comentariile mai puţin măgulitoare au fost făcute din grijă pentru sănătatea mea, iar cele pozitive au fost cu siguranţă încurajatoare. (…) Chiar dacă experimentul nu mă va face să îmi schimb obiceiurile legate de frumuseţe, m-a inspirat să mă simt încrezătoare, indiferent de cum arăt”, conchide Brinton, care susţine că, indiferent de opiniile celorlaţi, se simte confortabil cu ea însăși, indiferent de cât de puţin sau de cât de puternic este machiată.

De ce nu ne mai mulţumește chipul care ne-a fost dat?

Numărul femeilor care folosesc produse de machiaj este deosebit de mare. Circa 40% dintre acestea se machiază de obicei, iar 25% poartă machiaj tot timpul, potrivit unui studiu efectuat de Angels University Foundation.

Mai mult de jumătate dintre femei aleg să poarte machiaj pentru că acest „artificiu” le oferă stima de sine de care au nevoie, arată rezultatele. Într-un număr semnificativ mai mic, reprezentantele sexului feminin recurg la cosmetice pentru înfrumuseţarea chipului (pentru a părea mai tinere sau mai mature sau pentru a corecta anumite defecte) sau pentru a se face remarcate și a primi complimente.

„În general, femeile cred că prin folosirea machiajului ar putea câștiga siguranţă și încredere în sine, competenţă socială și confort în termeni de relaţii interpersonale”, concluzionează autorii.

Deloc surprinzător, media și modelele fără cusur intens promovate de acestea rămân o puternică influenţă asupra deciziei femeilor de a purta machiaj. Mai puţin intuitiv este că puterea de influenţare a mediei în acest sens este egală cu cea a prietenilor. În schimb, cea mai mică influenţă asupra deciziei femeilor de a se machia este locul de muncă și cariera.

Machiajul – folosit în avantajul tău

Zecile de minute pe care femeile le petrec zilnic în faţa oglinzii nu sunt neapărat un timp pierdut, dacă rezultatul aplicării produselor cosmetice este un aspect natural și profesionist. Un machiaj discret poate crește nivelul de încredere în ochii celorlalţi și o poate face pe cea care îl poartă să pară mai plăcută. În schimb, deși crește nivelul de atractivitate a femeii, machiajul strident ar putea avea efecte negative asupra gradului de încredere care i se acordă, punctează autorii unui studiu pe acest subiect, publicat în jurnalul PLOS One.

„Cosmeticele pot schimba în mod semnificativ felul în care te percep oamenii, cât de deșteaptă cred că ești la prima impresie, cât de caldă și abordabilă ești, iar femeile pot controla complet acest aspect, în timp ce există foarte multe lucruri pe care nu le poţi controla”, a declarat unul dintre autorii studiului, dr. Sarah Vickery, pentru The New York Times.

Un alt studiu, publicat în Journal of Applied Social Psychology, demonstra cât de puternic este rolul machiajului în influenţarea percepţiei sociale. „Femeile pot folosi cu succes produsele cosmetice pentru a manipula modul în care ele sunt evaluate, fapt ce poate fi avantajos în situaţiile sociale în care femeile pot fi judecate pentru aspectul lor, cum ar fi interviurile”, punctează autorii. Comparativ cu femeile care nu obișnuiesc să se machieze, cele machiate par să fie mai sănătoase, mai încrezătoare în forţele proprii și au mai multe șanse de a câștiga mai bine, comentează pe marginea rezultatelor dr. psiholog Theresa E. DiDonato, care nu a fost implicată în cercetare, într-un articol pentru Psychology Today.

„Reacţiile adverse” și preţul plătit prin machiaj

Machiajul poate face minuni pentru psihicul feminin, pentru felul în care se percepe cea care îl poartă și pentru gradul ei de încredere în sine. Există însă o condiţie, anume ca aplicarea produselor cosmetice să fie o alegere personală, nu una impusă. Altfel efectul este unul diametral opus. „Cercetările sugerează că femeile se pot simţi obiectificate de machiaj, iar pentru aceste femei, orice potenţial avantaj ar putea fi deturnat de neplăcerea de a-l purta”, scrie dr. Nancy Etcoff, cercetător în psihologie la Spitalul General Massachusetts și autoarea cărţii Supraviţuirea celei mai frumoase: Știinţa Frumuseţii, pentru The New York Times.

Folosirea machiajului poate crea chiar și dependenţă. Așa a păţit Ambreen Irgan, o tânără de 25 de ani. „Dacă nu am cosmeticele potrivite care se asortează ţinutei mele ori dacă mi s-a terminat un produs important, precum fondul de ten, prefer să stau în casă”, a mărturisit ea pentru The Express Tribune.

Preţul frumuseţii este plătit inclusiv cu propria sănătate, pentru că multe cosmetice conţin compuși periculoși pentru organism. Statisticile arată că anual, femeile absorb circa 2,3 kilograme de substanţe toxice numai prin utilizarea regulată a produselor de înfrumuseţare.

De exemplu, Ambreen a povestit cum folosirea pe perioade lungi a mascarei îi provoca migrene cumplite. La început a crezut că este doar o coincidenţă, iar mai târziu a încercat să schimbe marca produsului, însă durerile groaznice de cap au persistat, până când a renunţat complet la acesta.

„Starea de oboseală și uscare a pielii este un semn că e momentul să îndepărtezi produsul de pe faţă”, sfătuiește Shahnaz Kamran, de profesie cosmetician.

Parabenii, ftalaţii, formaldehidele, etanolaminele sau metalele grele sunt doar câţiva dintre compușii care se regăsesc pe multe etichete ale produselor cosmetice și de îngrijire intens folosite. Iar printre efectele lor dăunătoare se numără apariţia tumorilor, infertilitatea, creșterea toxicităţii la nivelul organelor sau afectarea sistemului imunitar.

Saira Mahmood, artistă cosmeticiană, avertiza că „toate produsele de machiaj conţin substanţe artificiale și un număr mare de chimicale care pot dăuna pielii”, citează The Express Tribune. Folosirea acestor cosmetice poate cauza o serie de probleme, de la alergii și iritaţii, până la cancer de piele.

Părerea bărbatului

Nu puţine sunt femeile care recunosc faptul că renunţă la naturaleţe și folosesc produse cosmetice pentru înfrumuseţare și pentru a atrage atenţia asupra lor. Au însă aceste artificii efectul scontat în rândul bărbaţilor? Un experiment efectuat de doi cercetători de la Universităţile Bangor și Aberdeen au încercat să găsească răspunsul.

Ei au rugat un grup mixt de studenţi să evalueze o serie de fotografii cu manechine mai puternic sau mai discret machiate și să indice care li se par mai atrăgătoare. Rezultatele au arătat că, în timp ce femeile au preferat modelele care au folosit mai multe produse, bărbaţii le-au ales pe cele cu o imagine mai naturală. „Aceste experimente demonstrează că este mult mai probabil ca femeile să folosească produse cosmetice pentru a se adapta unor standarde eronate despre care cred că le au partenerii lor”, au declarat autorii lucrării, Alex Jones și Robin Kramer, în publicaţia Journal of Experimental Psychology. În ceea ce privește preferinţele femeilor, aceștia punctează că „par a fi legate de o imagine total deformată asupra aşteptărilor bărbaţilor şi, într-o mai mică măsură, şi ale femeilor. Cu alte cuvinte, tinerele par să tindă spre cerinţe nonexistente în contextul real al societăţii şi să aleagă aspectul în favoarea profunzimii”.

Poate însă cea mai emoţionantă și mai elocventă părere enunţată de un bărbat în ceea ce privește machiajul femeilor este cea a doctorului Kelly Flangan, într-o scrisoare adresată fiicei sale, despre ce o face cu adevărat frumoasă. Epistola, publicată pe blogul său, este totodată dedicată „oricărei femei care are nevoie să audă cuvintele unui tată”:

Micuţo, ţie-ţi place tot ce e roz și cu volănașe și voi înţelege cu siguranţă dacă machiajul va deveni, într-o zi, important pentru tine. Dar mă rog ca două cuvinte să rămână importante pentru tine — ultimele două cuvinte pe care le rostești în fiecare noapte, atunci când te întreb: «Unde se ascunde frumuseţea ta?» Două cuvinte atât de luminoase, că niciun anticearcăn nu le poate acoperi. Unde se ascunde frumuseţea ta?

În interior.