Obiceiuri care îţi distrug creierul

2814

De la consumul insuficient de apă și până la fumat, o serie de obiceiuri nocive, devenite parte din stilul de viaţă a multor oameni, degradează prematur și, uneori iremediabil, celulele nervoase din creier, arată dovezile știinţifice.

Deshidratarea produce modificări negative la nivelul creierului și alterează buna funcţionare a acestuia, potrivit unei cercetări efectuate pe adolescenţi de către experţii de la King’s College din Londra. „În special, studiul a observat că efectele negative semnificative ale deshidratării, ce produc schimbări structurale la nivelul creierului, sunt similare nivelului de micșorare (a creierului) preconizat în cazul pacienţilor cu Alzheimer, după o perioadă de două luni și jumătate, ori cu 14 luni de îmbătrânire în cazul indivizilor sănătoși“, precizează autorii. Deshidratarea pe termen îndelungat poate afecta funcţii executive importante, printre care și abilitatea de planificare sau procesarea vizualo-spaţială.

Efectele negative ale fumatului se răsfrâng asupra întregului corp, inclusiv asupra creierului. Nicotina distruge neuronii din hipocamp, zonă cu rol important în stocarea amintirilor, și împiedică formarea de noi celule nervoase în această regiune cerebrală, potrivit unui studiu efectuat de Institutul Naţional Francez pentru Sănătate și Cercetare Medicală. Rezultatele oferă și o posibilă explicaţie cu privire la problemele cognitive cu care se confruntă fumătorii când renunţă la viciul lor. „Ar putea fi faptul că, în timp ce fumează, efectul stimulant al nicotinei maschează pierderile la nivelul plasticităţii neuronale. Atunci când se opresc din fumat deficienţele rămân“, a declarat unul din autorii studiului, dr. Pier Piazza, pentru New Scientist.

Într-un alt studiu, experţii de la King’s College au observat că fumatul a deteriorat semnificativ abilităţile de memorare ale creierului, de raţionare și învăţare. Cercetarea a descoperit și alţi factori care afectează capacităţile cognitive, inclusiv hipertensiunea arterială, un risc ridicat de accident vascular cerebral sau o valoare mare a indexului de masă corporală.

Respectarea orelor de somn este importantă pentru protejarea sănătăţii și circuitelor creierului, iar lipsa somnului poate diminua volumul acestuia. Privarea de somn afectează regiuni cerebrale cu rol esenţial în memorie, gândire, planificare și rezolvarea problemelor, printre care cortexul frontal, zonele temporale și parietale, potrivit unei cercetări efectuate de experţii de la Oxford. De asemenea, nopţile pierdute duc la „deteriorarea fizică ireversibilă și pierderea celulelor creierului“, au observat experţii de la Școala de Medicină a Universităţii din Pennsylvania în urma unui studiu pe șoareci. Potrivit noilor reevaluări privind intervalul optim de somn ale Fundaţiei Naţionale pentru Somn din SUA, un adult între 18-64 de ani ar trebui să doarmă între 7 și 9 ore pe noapte.

Organizaţia Mondială a Sănătăţii a publicat anterior o listă de 10 practici dăunătoare creierului, demonstrate știinţific. Printre obiceiurile nocive se numără și săritul peste micul dejun, care poate conduce la degenerarea creierului pe fondul privării acestuia de nutrienţi esenţiali, dar și consumul exagerat de zahăr, care afectează dezvoltarea creierului și procesul de vindecare a ţesuturilor vătămate, notează Organic Health. Lista este completată de supraalimentare, faptul de a dormi cu capul acoperit (care împiedică circularea dioxidului de carbon și scade concentraţia de oxigen), de poluare, contact social slab sau de faptul de a lucra atunci când ești bolnav.

DISTRIBUIE: