La ce boli grave te expui când dormi insuficient

2704

Consecinţele privării de somn trec de oboseala, nervozitatea și irascibilitatea resimţite pe parcursul întregii zile. Cei care fac un obicei din a neglija acest proces vital pentru corp ajung să plătească, în final, cu propria sănătate, preţul scump al insuficientelor ore dormite.

Sistemul imunitar are de suferit atunci când organismul este privat de somn. Asta pentru că dormitul insuficient poate duce la scăderea numărului de citokine esenţiale atunci când în corp există o infecţie sau o inflamaţie, explică dr. Eric J. Olson, de la Mayo Clinic. „În plus, numărul de anticorpi și de celule care luptă împotriva infecţiilor scade în perioadele când nu dormi suficient”, adaugă expertul.

Obișnuinţa de a pierde nopţile și de a dormi puţin pune în mare pericol sănătatea inimii, potrivit unui studiu efectuat de cercetătorii de la Școala de Medicină a Universităţii din Warwick. „Dacă dormi mai puţin de 6 ore pe noapte și ai tulburări de somn, ai un risc cu 48% mai mare de a dezvolta sau de a muri din cauza bolilor de inimă și un risc cu 15% mai mare de a dezvolta sau a muri din cauza unui atac cerebral. Tendinţa de a te culca târziu noaptea și de a te trezi devreme dimineaţa este, de fapt, o bombă cu ceas pentru sănătatea noastră, de aceea e nevoie să acţionezi acum pentru a-ţi reduce riscul de apariţie a unor boli care ameninţă viaţa”, a declarat autorul studiului, dr. Francesco Cappuccio.

Privarea de somn, în special de cel adânc, din faza non-REM (rapid eye movement) a fost asociată și cu riscul apariţiei bolii Alzheimer. Experţii de la Universitatea din California, Berkeley, au observat că atât persoanele cu această afecţiune, cât și cei care suferă de tulburări de somn au acumulat la nivelul creierului plăci de beta-amiloid, „suspect-cheie în patologia bolii Alzheimer”. Calitatea somnului a fost mai mică în cazul participanţilor care au înregistrat un nivel crescut al acestei proteine în cortexul frontal medial. Drept urmare, ei au obţinut rezultate mai slabe la testele de memorie, comparativ cu restul. „Cu cât ai mai mult beta-amiloid în anumite părţi ale creierului, cu atât ai parte de mai puţin somn și, în consecinţă, de o memorie mai slabă. În plus, cu cât durata somnului profund e mai scurtă, cu atât scade eficienţa de eliminare a acestei proteine nocive”, a explicat coordonatorul studiului, Matthew Walker, profesor de știinţe neuronale. Rezultatele sunt susţinute de experţii de la Johns Hopkins, care au observat anterior că privarea de somn și calitatea slabă a orelor dormite duc la acumularea în creier a proteinei beta-amiloid, caracteristică bolii Alzheimer.

Persoanele care dorm mai puţin de 6 ore pe zi sunt expuse riscului de colită ulcerativă, potrivit rezultatelor unui studiu publicat în jurnalul Clinical Gastroenterology and Hepatology. Același efect a fost observat și în cazul prelungirii somnului la peste 9 ore pe noapte. Boala poate afecta colonul și rectul și produce ulceraţii la nivelul intestinului gros.

Dormitul insuficient poate crește chiar și riscul de sinucidere, potrivit unui studiu publicat în JAMA Network. Rezultatele au arătat că riscul de suicid este de 1,4 ori mai mare în cazul persoanelor cu probleme de somn, comparativ cu cele care dorm bine. Concluziile au fost valabile chiar și după ce au fost luaţi în calcul factori precum simptomele de depresie. Cercetarea a urmărit 400 de vârstnici, pe parcursul a 10 ani. La finalul studiului, 20 dintre aceștia și-au pus capăt vieţii.

Un adult (18 – 64 de ani) ar trebui să doarmă circa 7-9 ore pe noapte, potrivit recomandărilor reevaluate recent de Fundaţia Naţională pentru Somn (NSF) din SUA. Din păcate, statisticile arată că, la nivel mondial, oamenii dorm tot mai puţin. Potrivit unui studiu efectuat în 2013 de NSF, mai mult de jumătate din americani și japonezi dorm sub 7 ore pe noapte, în zilele lucrătoare. Un alt sondaj, efectuat în Marea Britanie de Market Wired, a arătat că 65% dintre britanici dorm în medie 6 ore și 27 de minute în fiecare noapte. Studiul a arătat că lucrurile care îi ţin pe aceștia treji sunt, în primul rând, problemele financiare, urmate de cele de familie, stresul la serviciu, lipsa siguranţei locului de muncă sau treburile neterminate în casă.

Pentru un somn mai bun, experţii recomandă practicarea sportului, evitarea alcoolului și a produselor pe bază de cofeină cu cel puţin 2 ore înainte de culcare, instaurarea unei rutine zilnice privind ora de culcare și trezire, cititul sau practicarea unei activităţi relaxante și plăcute înainte de a dormi.