Ce înseamnă 30 de minute de sport pentru creierul tău

749

O singură jumătate de oră de sport viguros este suficientă pentru a crește, în mod simţitor, plasticitatea creierului și, implicit, a funcţiilor cognitive, potrivit experţilor de la Universitatea din Adelaide, Australia.

„Plasticitatea creierului este importantă pentru învăţare, memorare și coordonarea abilităţilor motrice. Cu cât creierul devine mai ‘plastic’, cu atât este mai capabil să se reorganizeze, modificând numărul și puterea conexiunilor dintre celulele nervoase și diferite zone ale creierului”, a explicat coordonatorul studiului, prof. asociat Michael Ridding.

La cercetare au participat tineri sănătoși, cu vârste între 25-35 de ani. Aceștia au fost rugaţi să pedaleze pe biciclete timp de 30 de minute. Experţii le-au monitorizat activitatea creierului atât la finalul sesiunii de sport, cât și la 15 minute de la încheierea antrenamentului.

„Am observat imediat schimbări pozitive în creier, iar aceste îmbunătăţiri au continuat după 15 minute de la încheierea activităţii”, a declarat prof. Ridding.

Sportul s-a dovedit, în numeroase rânduri, a fi un mod eficient de îmbunătăţire a abilităţilor creierului. Un studiu anterior a arătat că un antrenament de trei săptămâni, care presupune 30 de minute de alergat săptămânal, contribuie la îmbunătăţirea nivelului de concentrare în timpul zilei, notează Runner’s World. Efectele benefice ale acestor sesiuni se extind și asupra calităţii somnului și a bunei-dispoziţii practicantului.

Activitatea fizică îmbunătăţește abilităţile cognitive indiferent de vârsta la care este practicat. În cadrul unui studiu la care au luat parte 1.400 de adulţi cu vârste cuprinse între 19-94 de ani a fost observat, de exemplu, că voluntarii de 80 de ani cu o condiţie fizică de două ori mai bună decât ceilalţi participanţi s-au descurcat cu 25% mai bine la testele de concentrare și memorie.

Mai mult, s-a dovedit că practicarea sportului la tinereţe este benefic pentru protejarea creierului și a abilităţilor cognitive pe viitor. Experţii de la Universitatea din Minnesota au măsurat intervalul de timp până la epuizare petrecut pe banda de alergare de 2.700 de tineri cu vârsta medie de 25 de ani. Au repetat experimentul peste 20 de ani, iar peste încă cinci ani au supus participanţii la teste cognitive care evaluau memoria verbală și viteza de reacţie. Concluziile finale arată că cei care au rezistat cel mai mult timp pe banda de alergare, în prima etapă a cercetării, au înregistrat și cele mai bune rezultate la testarea cognitivă.

Una dintre explicaţiile fenomenului ar putea sta în importanţa unei inimi sănătoase pentru protejarea creierului. Datele au arătat că voluntarii cu o condiţie fizică bună au avut tendinţa de a nu fuma, dar și un nivel mai scăzut al colesterolului și o tensiune arterială bună, comparativ cu restul.

„Multiple studii au demonstrat beneficiile unei inimi sănătoase pentru creier. Acesta este încă un studiu important care ar trebui să le aminteasă adulţilor tineri de beneficiile pentru creier ale activităţilor de fitness cardio, precum alergatul, înotul, ciclismul sau cursurile de fitness cardio”, a declarat autorul studiului, dr. David R. Jacobs Jr. de la Universitatea din Minnesota.

DISTRIBUIE: