Chiar ajută sportul la formarea de noi neuroni?

2210

După ce a realizat că își ieșise din formă, dr. Wendy Suzuki, profesor de neuroștiinţe și psihologie la Centrul pentru Neuroștiinţe al Universităţii din New York, a început să facă sport și, în doar câteva luni, a observat efectele pozitive ale acestui obicei. Transformările pe care le-a observat au determinat-o să înceapă un experiment prin care să studieze influenţa activităţii fizice asupra proceselor din creier.

Astfel a introdus un curs de un semestru, în cadrul instituţiei academice unde preda, denumit „Îţi poate schimba sportul creierul?”. La fiecare curs, studenţii trebuiau să participe la un antrenament de o oră de sport intens și apoi la o prelegere pe tema influenţei activităţii sportive asupra creierului. De asemenea, au fost efectuate evaluări prin intermediul unor teste cognitive atât la începutul experimentului, cât și la final.

La sfârșitul semestrului, dr. Suzuki a observat la studenţii participanţi la curs o îmbunătăţire a timpului de răspuns la teste. Mai mult, ea a comparat nivelul de stres de dinaintea examenelor atât la cei care au participat la curs, cât și la un grup de control, care nu a făcut regulat sport. A observat că cei dintâi au făcut faţă mai bine emoţiilor care precedă testările.

Transformările observate pot fi puse pe fondul efectului sportului asupra neurogenezei, procesul prin care se formează noi neuroni. Activitatea fizică stimulează creșterea de noi celule nervoase la nivelul hipocampului, o regiune cerebrală asociată cu memoria pe termen lung, cu imaginaţia și cu stările emoţionale. Acești noi neuroni, formaţi în urma efortului fizic, „sunt diferiţi de celulele vechi din hipocamp, sunt integrate în mai multe circuite ale hipocampului, mai repede”, a explicat dr. Suzuki pentru Fast Company.

Sportul declanșează şi un alt proces cu rol benefic pentru sănătatea și eficienţa creierului. Hormonul irisin, secretat în timpul efectuării exerciţiilor fizice, stimulează producerea proteinei BDNF (factor neurotrofic derivat din creier), care ajută neuronii să supravieţuiască, să transmită semnalele în creier și joacă un rol important în plasticitatea creierului, caracteristică esenţială pentru procesele de memorare și de învăţare. „Asemenea uleiului de la mașină, BDNF va unge rotiţele și va face creierul să meargă mai bine”, punctează dr. Suzuki.

Studii anterioare susţin eficienţa sportului în formarea de noi neuroni. Experţii de la Karolinska Institutet (Suedia) au vrut să observe de ce sportul are efecte similare cu antidepresivele, în cazul depresiei, și astfel au ajuns la concluzia că ambele terapii ajută la formarea de noi neuroni în regiuni ale creierului asociate cu memoria și cu procesele de învăţare. De asemenea, experţii de la Universitatea Cambridge au descoperit că alergatul sau aerobicul sunt activităţi sportive care ajută la formarea de noi neuroni într-o regiune cerebrală asociată cu formarea de noi amintiri și cu rememorarea, notează The Guardian.

Foto: skeeze / Pixabay