Cum ar trebui să faci sport, dacă vrei să fii sănătos

1453

Intensitatea bate cantitatea când vine vorba de beneficiile sportului asupra sănătăţii. Iată cum s-ar putea rezuma concluzia unui studiu efectuat de experţii de la Universitatea Queen.

Timp de 24 de săptămâni, un grup de 300 de adulţi obezi au luat parte fie la un regim de sport intensiv de scurtă durată, fie la un regim de exerciţii fizice de intensitate moderată, dar de lungă durată. De-a lungul experimentului, toţi participanţii au urmat o dietă sănătoasă, fără însă a reduce aportul caloric obișnuit.

La finalul studiului, experţii au observat că unul dintre cele două regimuri de antrenament a avut un impact pozitiv mai puternic pentru sănătate decât celălalt. Voluntarii care au făcut exerciţii fizice intensive au înregistrat o îmbunătăţire cu 9% în ceea ce privește nivelul glucozei măsurat la 2 ore după masă (test folosit pentru depistarea diabetului și a bolilor de inimă), comparativ cu cei din grupul care au făcut sport la nivel moderat.

Intensitatea unui antrenament poate fi crescută cu ajutorul unor modificări simple, la îndemâna oricărui practicant. „O intensitate mai mare poate fi atinsă doar prin creșterea gradului de înclinaţie  în timpul mersului pe banda de alergat sau prin mersul într-un ritm alert. Participanţii au fost surprinși de cât de ușor a fost pentru ei să atingă un nivel mai înalt de intensitate a exerciţiilor fizice”, a declarat coordonatorul studiului, Robert Ross.

Chiar dacă beneficiile sportului intensiv au fost mai mari decât cele ale exerciţiilor moderate, experţii punctează că ambele tipuri de antrenament au contribuit, în egală măsură, la diminuarea grăsimii abdominale. Datele arată că sportul a contribuit la micșorarea taliei cu 4-5 centimetri și la scăderea în greutate cu 5-6%, notează TIME.

Alţi experţi subliniază însă eficienţa crescută a activităţii fizice intensive pentru scăderea în greutate, în raport cu exerciţiile la intensitate moderată. Acest lucru se produce datorită așa-numitului efect afterburn, sau consum excesiv de oxigen postantrenament (EPOC), prin care sunt arse calorii după încetarea activităţii fizice.

„Odată cu creșterea intensităţii exerciţiilor, crește și amploarea și durata efectului EPOC. Prin urmare, cu cât intensitatea e mai mare, cu atât efectul EPOC și consumul caloric după exerciţii sunt mai mari”, punctează experţii de la Universitatea din New Mexico.

Sportul intens, efectuat în intervale scurte de timp, este benefic și pentru sănătatea cardiovasculară. „Prin exerciţiile de intensitate mare, inima devine o pompă mai bună și mai puternică, iar vasele de sânge și arterele devin mai elastice, fapt ce permite sângelui și oxigenului să curgă mai ușor”, a declarat dr. Martin Gibala, directorul departamentului de kinetoterapie de la Universitatea McMaster, Ontario, citat de Asociaţia Americană pentru Persoane Pensionate (AARP). De altfel contribuie și la îmbunătăţirea tensiunii arteriale.

Indiferent însă de nivelul de intensitate, sportul practicat regulat are efecte pozitive majore asupra organismului. Un adult ar trebui să facă săptămânal circa 150 de minute de sport moderat sau 75 de minute de activitate fizică intensă, potrivit recomandărilor Organizaţiei Mondiale a SănătăţiiCopiii între 5 şi 17 ani ar trebui să practice minimum o oră de sport zilnic.