Motive solide să mergi mai mult pe jos

1070

Cel mai simplu și accesibil mod de a învinge sedentarismul și a fi activ este o plimbare pe jos, despre care numeroase dovezi știinţifice au arătat că aduce beneficii surprinzătoare pentru viaţă și susţin ceea ce Hippocrate spunea în urmă cu peste 2.400 de ani: „mersul pe jos este cel mai bun tratament pentru om”.

Nu puţini sunt cei care se apucă de sport pentru a ajunge și a se menţine la greutatea ideală, dar sfârșesc prin a renunţa în scurt timp din cauza efortului prea mare sau a lipsei de timp. Pentru aceștia, un lucru important de știut este faptul că mersul pe jos poate deveni un aliat puternic în lupta cu kilogramele în plus. Parcurgerea în ritm vioi a 10.000 de pași arde circa 400 de calorii, în cazul unui adult de aproximativ 70 de kilograme, potrivit Serviciului Naţional de Sănătate britanic. Mersul pe jos timp de 30 de minute, în pas alert, arde până la 150 de calorii, notează experţii Mayo Clinic.

Pentru monitorizarea numărului de pași făcuţi la o plimbare sunt foarte utile atât pedometre, cât și aplicaţii dedicate pentru smartphone, precum Argus, Moves, Pedometer++ (iOS), Accupedo Pedometer (Android) sau Map My Walk.

Mersul pe jos este unul dintre secretele longevităţii. Persoanele care fac zilnic plimbări de circa 3,2 kilometri își pot reduce astfel riscul de deces cu până la jumătate, comparativ cu cei care merg pe jos cel mult 1,6 kilometri, potrivit unui studiu publicat în The New England Journal of Medicine. Cercetarea s-a desfășurat pe parcursul a 12 ani și a cuprins 707 bărbaţi de peste 60 de ani, nefumători, care au luat parte la Honolulu Heart Program. Beneficiul longevităţii este susţinut și de experţii de la Asociaţia Americană pentru Inimă, care notează că „pentru fiecare oră de mers în pas vioi, speranţa de viaţă pentru unii oameni ar putea crește cu până la două ore“.

Plimbările regulate pot contribui și la reducerea riscului dezvoltării anumitor tipuri de cancer. O oră de mers pe jos zilnic poate diminua pericolul apariţiei tumorilor mamare cu circa 14% în cazul femeilor la menopauză, comparativ cu cele care merg pe jos mai puţin de trei ore săptămânal, arată concluziile unui studiu publicat în Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention. În cazul pacientelor care suferă de cancer mamar, plimbările pot reduce considerabil riscul de deces, potrivit experţilor de la Spitalul „Brigham and Women“ și de la  Școala de Medicină Harvard. „Cele mai mari beneficii au fost observate în cazul femeilor care au efectuat echivalentul a trei, până la cinci ore de mers pe jos săptămânal, în pas moderat“, consemnează autorii în studiul publicat în jurnalul JAMA.

Plimbările în pas alert pot diminua și riscul de apariţie a cancerului de colon, notează experţii de la Societatea Americană pentru Cancer în raportul „Date și Statistici pentru Cancerul Colorectat 2011-2013“. Bolnavii de cancer colorectal își pot diminua cu circa 60% riscul de deces dacă merg pe jos cel puţin șase ore pe săptămână, potrivit unui studiu citat de Real Simple.

Pentru sănătatea inimii, mersul în pas alert este deosebit de benefic. Activitatea în sine a contribuit la o reducere importantă a riscului de hipertensiune, colesterol mărit, diabet și boli coronariene, potrivit concluziilor unui studiu publicat în jurnalul  Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology.

Și creierul are de câștigat de pe urma plimbărilor lungi și regulate. Experţii de la Universitatea din Pittsburgh au observat că persoanele care merg săptămânal cel puţin 9,6 kilometri contribuie astfel la „protejarea dimensiunii creierului“, un aspect foarte important pentru buna funcţionare a memoriei. La studiu au participat 299 de vârstnici, fără semne de demenţă, dintre care 166 au dezvoltat afecţiuni cognitive pe parcursul experimentului. După patru ani de cercetare, concluziile au arătat că voluntarii care au parcurs pe jos cele mai lungi distanţe și-au micșorat astfel riscul de declin cognitiv cu circa 50%, comparativ cu cei care au mers mai puţin. După nouă ani de cercetare, autorii studiului au observat creșteri importante ale materiei cenușii în rândul participanţilor care au parcurs pe jos, săptămânal, între 9,6 kilometri și 14,4 kilometri, în comparaţie cu cei care nu au atins aceste distanţe.

„Dacă exerciţiul fizic regulat la vârsta de mijloc poate îmbunătăţi sănătatea creierului și a abilităţilor de gândire și memorare mai târziu în viaţă, acesta ar putea deveni încă un motiv pentru a transforma un regim regulat de exerciţii fizice în rândul oamenilor de orice vârste într-un imperativ pentru sănătatea publică“, a declarat coautorul studiului, Cyrus Raj.

Foto: Mariona Campmany via stocksnap.io