Stilul de viaţă corect, o soluţie salvatoare și pentru copiii cu ADHD?

96

Intervenţiile în favoarea copiilor cu ADHD implică adesea planuri școlare elaborate, terapii consumatoare de timp și medicamente invazive. Dar dacă există și alternative mult mai ușoare și poate chiar mai ieftine, dar prea adesea ignorate?

Cercetătoarea Kathleen Holton, neurolog al Universităţii Americane din Washington, sugerează într-un studiu publicat recent în Journal of Attention Disorders și comunicat de The Washington Post  că un „stil de viaţă sănătos” poate face diferenţa. Copiii cu ADHD analizaţi în cadrul studiului aveau între 7 și 11 ani, iar îndrumările luate în calcul în cadrul studiului fac trimitere direct la schimbări concrete de comportament. Acestea includ maximum două ore pe zi de vizionare TV, cel puţin o oră de activitate fizică zilnic, un aport limitat de băuturi îndulcite, 9-11 ore de somn pe noapte, 7-10 pahare de apă zilnic.

Aceste recomandări provenite de la Academia Americană de Pediatrie, de la Asociaţia Naţională a Somnului și Departamentul American de Agricultură sunt valabile pentru toţi copiii. Însă Holton a găsit în studiul efectuat asupra a 288 de copii că cei cu ADHD (184) au cea mai mică probabilitate de a urma aceste linii directoare și de respectare a obiceiurilor sănătoase. „Mulţi dintre părinţii copiilor diagnosticaţi cu ADHD nu vor să recurgă la medicamente, însă adoptarea unor obiceiuri de viaţă sănătoase poate fi o intervenţie eficientă, fie înlocuind medicaţia, fie ca tratament adjuvant,” spune Kathleen Holton, autoarea studiului.

Noul studiu este cel mai recent semnal emis de comunitatea știinţifică părinţilor de a le oferi alternative la medicaţia pentru ADHD. „Părinţii care au copii cu ADHD ar trebui să discute cu medicul pediatru despre un stil de viaţă mai sănătos, care să încurajeze limitarea accesului la tehnologie, îmbunătăţirea rutinei care însoţește ora de culcare și înlocuirea băuturilor îndulcite cu apă.” Unele schimbări în stilul de viaţă pot atrage după sine și alte obiceiuri sănătoase. Spre exemplu, activitatea fizică duce la un consum mai mare de apă, poate facilita renunţarea la calculator/telefon și îmbunătăţește somnul.

Alte două studii publicate în aceeași revistă au constatat beneficii similare. Un studiu canadian a constatat că după un program de antrenament fizic desfășurat pe o perioadă de 10 săptămâni, copiii cu ADHD și-au îmbunătăţit capacităţile musculare și au înregistrat mai multe rapoarte pozitive din partea părinţilor și profesorilor. Un alt studiu a arătat că o simplă plimbare de 20 de minute într-un parc a fost suficientă pentru a crește nivelul de atenţie din partea copiilor. „Dozele de aer liber” ar putea servi ca un antidot sigur, ieftin, accesibil pe scară largă nou în setul de instrumente pentru gestionarea simptomelor ADHD, menţionează cercetătorii.

DISTRIBUIE: