Aprobarea celorlalţi, o „necesitate” bolnăvicioasă

880

Mai asiduu sau mai puţin intens, la un moment dat, toţi căutăm aprecierea şi aprobarea celor din jurul nostru. Însă când această tendinţă acaparează fiecare aspect al vieţii noastre, devenind obsesivă, toţi avem de suferit.

Există persoane care parcă îşi construiesc existenţa în jurul părerilor semenilor. Sunt extrem de atente la modul în care sunt privite de cei din jur şi la modul în care ar putea să-i mulţumească, să le fie pe plac. Acestea caută în mod constant aprobarea celorlalţi referitor la felul cum arată, cum se îmbracă, la mărimea casei în care locuiesc, la maşina pe care o au, la deciziile pe care le iau, la ideile, concepţiile, părerile lor şi la comportamentul pe care îl adoptă.

Teama de respingere sau cea de izolare fac din aprobarea celor din jur un bun necesar. Studiile în domeniu au arătat că respingerea socială activează aceleaşi zone din creier ca şi suferinţa fizică, ceea ce explică nevoia de acceptare, potrivit psychcentral.com. Mai devreme sau mai târziu, mai mult sau mai puţin, la un moment în viaţă toţi avem nevoie de aprobarea celor din jur, de simţământul de a fi acceptat, plăcut sau admirat. Problema apare însă atunci când sunt depăşite anumite limite. În momentul în care începi să trăieşti în mod exclusiv pe baza a ceea ce gândesc ceilalţi despre tine, când eşti dispus să-ţi sacrifici propria persoană, cu tot ce presupune acest lucru, când eşti dispus să trăieşti de parcă ai fi altă persoană doar pentru a fi pe placul celorlalţi, tocmai ai păşit într-o zonă periculoasă. Scopul vieţii nu este acela de a plăcea celor din jur şi nici de a te deghiza într-o marionetă care joacă după melodia interpretată de cei de lângă noi pentru că acest lucru îţi va aduce o stimă de sine săracă, plus nefericire şi nemulţumire.

Cum se poate ieşi din această situaţie?

1. Caută originea nevoii de aprobare. Aceasta poate avea legătură cu experienţele din trecut, cu ceea ai trăit în copilăria sau adolescenţa ta. Identificarea problemei şi analizarea ei dintr-o altă perspectivă te-ar putea ajuta în rezolvarea problemei şi în stabilirea unor limite în ceea ce priveşte nevoia aprobării.

2. Fă din respingere un aliat. Dacă, în urma unui eşec, ai avut de suferit dezamăgire, dezaprobare şi respingere din partea celorlalţi, nu interpreta aceste lucruri ca fiind sfârşitul lumii. Ieşi din zona de confort, acceptă toate acestea şi fă din ele un impuls pentru a merge mai departe, pentru a fi mai bun şi pentru a progresa.

3. Promovează creşterea. Nu te gândi atât de mult la neajunsurile, neîmplinirile şi imperfecţiunea abilităţilor tale, pentru că acest lucru ar putea stopa procesul de creştere, ci mai degrabă concentrează-ţi atenţia şi energia asupra modului în care poţi avansa, creşte şi deveni mai bun. Astfel, nu vei mai lăsa loc obsesiei de a aştepta aprobarea semenilor tăi.

Este nevoie de timp şi de curaj pentru a face anumite schimbări în viaţă, însă rezultatele vor aduce mulţumire, pace și, în definitiv, satisfacţia de a fi tu însuţi.

DISTRIBUIE: