Automatul cu tricouri care i-a emoţionat pe amatorii de chilipiruri

969

Pe o stradă din Berlin a apărut un automat de unde, cu doar 2 euro (adică sub 10 lei), îţi puteai achiziţiona un tricou. Iar automatul a atras atenţia multor trecători ispitiţi de un astfel de chilipir. Au plătit, au setat măsura dorită, însă chiar înainte să apese butonul de „Cumpără”, ceva inedit i-a pus pe gânduri și i-a determinat să se răzgândească cu privire la achiziţionarea tricoului la preţ tentant.

Mare le-a fost mirarea cumpărătorilor când, în faţa ochilor, li s-au derulat câteva imagini șocante, cu realitatea tragică trăită de muncitorii din ţările sărace, care confecţionează hainele vândute de marii producători la preţ de nimic.

„Fă cunoștinţă cu Manisha, una dintre milioanele de persoane care lucrează la hainele noastre ieftine, pentru un salariu de doar 13 cenţi pe oră, zilnic, timp de 16 ore”, a fost mesajul pe care l-au putut citi cumpărătorii pe ecranul automatului.

Imaginile emoţionante pe care le-au văzut nu i-au lăsat indiferenţi pe cei care s-au oprit pentru a-și cumpăra un tricou la un „super-preţ”. Pe chipurile lor s-au putut citi uimirea, tristeţea, revolta sau dezaprobarea faţă de condiţiile mizere în care sunt nevoiţi să lucreze muncitorii fabricilor de textile din ţările sărace.

„Mai vrei să cumperi acest tricou cu 2 euro?”, a fost întrebarea afișată pe ecran la final. Cumpărătorii au avut apoi de ales între a cumpăra tricoul sau a dona cei 2 euro. Opt din 10 oameni au ales să renunţe la chilipir pentru a dona cei 2 euro.

Iniţiativa aparţine organizaţiei Fashion Revolution, dedicată creșterii gradului de conștientizare asupra problemelor muncitorilor din fabricile de textile și care luptă pentru „schimbări reale, de durată în industria hainelor”. Organizatorii au ales special data campaniei, pentru a coincide cu ziua în care, în 2013, peste 1.000 de oameni și-au pierdut viaţa, iar alte câteva mii au fost rănite, în urma prăbușirii clădirii Rana Plaza din Bangladesh. Construcţia adăpostea mai multe ateliere de confecţii, unde angajaţii lucrau la confecţionarea de tricouri ieftine pentru renumite lanţuri de magazine de haine, precum Mango, C&A sau Benetton. În memoria victimelor incidentului, organizaţia a numit ziua de 24 aprilie Fashion Revolution Day (Ziua Revoluţiei Modei).

„Nu cunoaștem adevăratul preţ al lucrurilor pe care le cumpărăm. Lanţurile de aprovizionare a industriei modei și procedurile lor au devenit oculte. Acest lucru costă vieţi. Peste tot în lume, oamenii suferă, iar mediul este în pericol din cauza lanţurilor din industria de îmbrăcăminte”, a declarat iniţiatoarea mișcării Fashion Revolution, Carry Somers, pentru Fairtrade Foundation.

Somers îi îndeamnă pe cumpărători să ia măsuri pentru a contribui la ameliorarea condiţiilor de muncă pentru personalul exploatat în fabricile de textile din ţările sărace. „Nu le cerem oamenilor să boicoteze magazinele lor preferate, noi trebuie să schimbăm industria hainelor din interior. Întrebând brandurile sau retailerii de la care ne place să cumpărăm «Cine mi-a confecţionat hainele», putem pune presiune asupra lor pentru a crește transparenţa lanţurilor lor de aprovizionare. (…) Nu consumatorii au creat această problemă, dar asta nu înseamnă că nu ar trebui să ne implicăm în soluţionarea ei”, susţine Somers, într-un interviu pentru Marie Claire UK.

Foto: Fashion Revolution via YouTube