Cum poţi spune „adio” îngrijorării

31

Îngrijorarea nu ajută la nimic şi nici nu rezolvă problemele cu care ne confruntăm. Da, ştim cu toţii acest lucru. Dar acest lucru nu ne împiedică să ne îngrijorăm. De ce totuşi o facem şi cum putem evita îngrijorarea?

„Îngrijorarea este simţământul care ne imobilizează în prezent din cauza lucrurilor care s-ar putea întâmpla în viitor”, afirmă Wayne Dyer, scriitor american. Majoritatea oamenilor sunt conştienţi de acest lucru, dar cu toate acestea nu pot să nu se preocupe. Potrivit studiilor, 2 din 5 persoane se îngrijorează în fiecare zi şi, de cele mai multe ori, pentru lucruri mărunte, notează i-psiholog.ro.

Preocuparea, îngrijorarea nu ne ajută să rezolvăm nimic şi nici să evităm lucrurile care ni s-ar putea întâmpla. În schimb, se pare că afectează în mod negativ sănătatea noastră emoţională şi fizică. Preocuparea excesivă duce la mărirea nivelului de stres, la anxietate şi chiar depresie, în care îngrijorarea joacă un rol-cheie, potrivit experţilor. Din punct de vedere statistic, 40% dintre lucrurile din cauza cărora ne îngrijorăm nu se vor întâmpla niciodată, iar 30% dintre ele se rezolvă înainte de a ne preocupa; grijile reale, justificate există în procent de 8%, potrivit crestemimpreuna.com. Mark Twain spunea: „Sunt bătrân şi m-am îngrijorat de multe, dar majoritatea lucrurilor de care m-am îngrijorat nu mi s-au întâmplat niciodată.”

Studiile au arătat că emoţiile negative sunt mai puternice decât cele pozitive. Ele tind să-şi facă apariţia mai uşor decât cele pozitive, însă cheia este echilibrul între cele două. Dată fiind uşurinţa cu care apar emoţiile, simţămintele negative, este nevoie de cultivarea conştientă a simţămintelor pozitive sau a optimismului, relatează psychcentral.com.

Îngrijorarea devine o problemă atunci când este excesivă, când persistă în timp sau când deja nu mai avem control asupra ei. De asemenea, şi când apar următoarele simptome: iritabilitate, tensiune musculară, tulburări de somn, agitaţie, senzaţie de oboseală, dificultăţi de concentrare – potrivit i-psiholog.ro.

Cum scăpăm de îngrijorare? În primul rând, trebuie să acceptăm faptul că incertitudinile fac parte din viaţa noastră, a tuturor. Apoi trebuie să identificăm ce anume ne îngrijorează şi să analizăm dacă există motive obiective pentru aceasta. Dacă într-adevăr există motive de îngrijorare, acordă doar un timp bine stabilit pentru a te îngrijora, dar după aceea învaţă să te relaxezi. Îngrijorările fac parte din viaţa noastră şi este normal să existe, însă nu trebuie să le lăsăm să ne influenţeze prea mult starea de bine. Se spune că Winston Churchill, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial lucra 18 ore pe zi. Atunci când a fost întrebat dacă este preocupat şi îngrijorat de responsabilitatea pe care o are, el a răspuns: „Sunt prea ocupat. Nu am timp să mă preocup.”

DISTRIBUIE: