De ce e greu să respecţi promisiunile de Anul Nou?

11

Intrarea într-un nou an funcţionează ca un prag psihologic către o nouă viaţă și către renunţarea la obiceiurile nocive și schimbarea lor cu unele bune. Din păcate, listele tacticos realizate până la cumpăna dintre ani rămân nebifate în următoarele 12 luni. Experţii în psihologie și dezvoltare personală oferă câteva explicaţii cu privire la ce ne împiedică să ducem la bun sfârșit hotărârile pentru noul an.

„Asta e cea mai ironică parte a rezoluţiilor de Anul Nou – oamenii iau aceleaşi hotărâri an după an, lucru care îţi spune ceva despre cât de mult succes au avut”, punctează prof. Peter Herman, de la Universitatea din Toronto. Studiile citate de expert arată că primele două săptămâni ale anului reprezintă cea mai productivă perioadă în ceea ce privește îndeplinirea acestor obiective. Însă deja din luna februarie lucrurile încep să scârţâie, iar până în decembrie totul se năruie, iar oamenii o iau de la capăt cu alcătuirea listei de hotărâri care, de regulă, este asemănătoare cu cea de anul trecut.

Motivul pentru care cei mai mulţi eșuează lamentabil în îndeplinirea promisiunilor de Anul Nou este pentru că își setează obiective nerealiste, lucru denumit de prof. Herman și de colaboratorii săi „sindromul falsei speranţe”. „Trebuie să îţi calibrezi ambiţiile cu propriile abilităţi”, conchide expertul.

Atunci când îţi fixezi doar ţinte negative, precum renunţarea la un obicei nociv, cum ar fi fumatul sau consumul de dulciuri, riști să nu ajungi să le bifezi pe lista promisiunilor. Asta pentru că rezoluţia se concentrează asupra unor aspecte care nu îţi plac la tine, punctează dr. Amy Cuddy, psiholog la Harvard, pentru TechInsider. Părerea este susţinută și de dr. Art Markman, profesor de psihologie și marketing la Universitatea din Texas, Austin. „Un obiectiv pozitiv este o acţiune pe care vrei să o faci; un obiectiv negativ e ceva ce vrei să nu mai faci. (…) Nu poţi să înveţi să nu mai faci ceva, așa că, dacă te concentrezi doar pe renunţarea la obiceiuri, nu vei dezvolta noi obiceiuri”, explică el într-un articol pentru TIME.

În plus, cu cât listele de rezoluţii sunt mai lungi, cu atât riscul de a abandona drumul către îndeplinirea lor e mai mare. Asta pentru că bifarea fiecărui obiectiv în parte ne consumă o parte din resursa vitală pentru întregul proces: voinţa. Iar voinţa este limitată, punctează psihologul Roy Baumeister, pentru The Atlantic. „E posibil ca o zi în care ai avut de luat mai multe decizii dificile să fie o zi în care vei fi extrem de tentat să nu îţi respecţi hotărârile”, explică expertul.

Pentru îndeplinirea cu succes a rezoluţiilor pentru noul an, experţii psihologi recomandă alegerea unor obiective fezabile și notarea lor într-un jurnal, alături de un plan de acţiune pentru realizarea lor. De asemenea, ei încurajează trecerea cât mai rapidă la acţiunile necesare pentru îndeplinirea obiectivelor, apelarea la sprijinul și la susţinerea prietenilor și a familiei și acordarea de recompense pentru fiecare succes în împlinirea ţelului.

DISTRIBUIE: