Cum afectează tehnologia copiii

877

Tehnologia aduce cu sine multe beneficii şi nimeni nu se îndoieşte de acest lucru, însă folosirea excesivă a acesteia de către copii poate avea consecinţe neplăcute asupra dezvoltării lor.

Calculatorul, televizorul, smartphone-ul, consolele de jocuri video par a fi nişte „jucării” inofensive în mâinile copiilor, care învaţă să le mânuiască încă de la vârste foarte fragede. De multe ori, părinţii sunt mândri de performanţele copiilor în acest domeniu şi pierd din vedere posibilele consecinţe pe care folosirea excesivă a tehnologiei le-ar putea avea asupra copiilor.

Părerile în ceea ce priveşte folosirea tehnologiei de către copii sunt împărţite. Pe de-o parte, unii oameni de ştiinţă susţin că există multe pericole în folosirea excesivă a dispozitivelor tehnologice. Academia Americană de Pediatrie formulează indicaţii precise în acest sens: copiii sub 3 ani nu ar trebui să le folosească deloc, cei cu vârste între 3 şi 5 ani, nu mai mult de 1 oră pe zi, iar cei cu vârste între 6 şi 18 ani, nu mai mult de 2 ore pe zi. Realitatea arată însă că timpul alocat activităţilor online şi folosirii diferitelor dispozitive tehnologice este de 4 ori mai mare decât cel recomandat, notează psychology.com.

Potrivit experţilor, folosirea excesivă a tehnologiei afectează creierul copiilor, generează probleme de atenţie, dependenţă, stări de oboseală şi iritabilitate şi chiar depresie şi tulburare bipolară. Dat fiind faptul că tehnologia a fost introdusă şi în sălile de clasă, au fost realizate studii şi sondaje şi în rândul profesorilor, pentru a se afla care este opinia acestora faţă de folosirea ei. În cadrul studiului realizat de Media Common Sens, o organizaţie nonprofit din San Francisco ce le oferă sfaturi părinţilor referitoare la utilizarea tehnologiei de către copii, din cei 685 de profesori intervievaţi, 71% susţin că tehnologia afectează durata atenţiei copiilor, 60% spun că aceasta le inhibă capacitatea de a scrie şi de a comunica faţă către faţă, iar 50% consideră că dispozitivele digitale afectează în mod grav gândirea şi abilitatea copiilor de a-şi face temele, potrivit financiarul.ro.

În ceea ce priveşte aspectul social, oamenii de ştiinţă susţin că dependenţa copiilor de dispozitivele digitale presupune mai puţin timp petrecut la joacă, în compania altor copii. Potrivit psihologului dr. Petzer Gray, acest lucru poate duce la izolare, la atitudini agresive şi egoiste în perioada adultă. „Copiii petrec atât de mult timp comunicând prin intermediul tehnologiei, încât nu-şi mai dezvoltă abilităţile de comunicare de bază”, afirmă Johnson Chandra, autor al Face Time vs. Screen Time. Dr. Kate Roberts, psiholog, declară că folosirea tehnologiei pentru a comunica nu ajută la dezvoltarea abilităţilor verbale şi nici a inteligenţei emoţionale, notează national.deseretnews.com. De asemenea, relaţiile copiilor cu părinţii sunt afectate; copiii au nevoie să interacţioneze faţă către faţă cu părinţii lor, să înveţe să-şi exprime emoţiile şi sentimentele atât verbal, cât şi nonverbal. Psihologul Jim Taylor spune că în prezent „copiii şi părinţii vorbesc două limbi diferite: copiii, cea digitală, iar părinţii, cea analogică, ceea ce duce la neînţelegeri şi probleme legate de relaţionare.

De cealaltă parte, se află oamenii de ştiinţă, profesorii şi cei care cred că tehnologia are mai multe avantaje asupra copiilor decât dezavantaje. Potrivit unui studiu al Universităţii din Wisconsin (SUA), atunci când în procesul de învăţare sunt folosite ecrane tactile, copiii cu vârste între 2 şi 3 ani învaţă mult mai repede. Heather Kirkorian, profesoară, susţine că „acei copii care interacţionează cu ecranul avansează mai mult, comit mai puţine greşeli şi învaţă într-un ritm mai rapid”, notează BBC.

Helen Moylett, preşedinta fundaţiei Early Education, nu este de acord cu înlăturarea totală a tehnologiei din viaţa copiilor, ci mai degrabă recomandă un echilibru. „Tehnologia poate fi un instrument util şi interesant, dacă este folosită la locul potrivit pentru a ne ajuta în procesul de învăţare, dar nu tot timpul şi nici ca înlocuitor al altor lucruri”, spune ea.

Mai mult decât atât, ea subliniază importanţa exemplului de acasă. Dacă părinţii sunt atât de dependenţi de telefoane, tablete sau alte dispozitive, încât nu le oferă copiilor atenţia cuvenită şi acestea devin bariere în cadrul relaţiei şi comunicării dintre părinţi şi copii, atunci aceştia din urmă vor urma exemplul şi, la rândul lor, vor deveni adolescenţi dependenţi de tehnologie care nu vor mai comunica eficient cu părinţii lor. Un studiu recent al Universităţii Stirling (Scoţia) a arătat că atitudinea familiei în ceea ce priveşte tehnologia este un factor important în relaţia copil-tehnologie.

Potrivit specialiştilor, pentru ca tehnologia să nu devină un lucru rău, o barieră sau un generator de probleme, este vitală găsirea unui echilibru în ceea ce priveşte folosirea ei. Părinţii sunt încurajaţi să stabilească reguli pentru folosirea dispozitivelor digitale, în privinţa momentului şi a duratei, să se implice în activităţile copiilor şi să-i îndemne să aibă activităţi fizice, lucru manual şi să se joace. De asemenea, părinţii trebuie să încurajeze interacţiunea faţă către faţă, în familie şi cu alţi copii.

DISTRIBUIE: