Lecţii pentru educaţia copiilor, de la cele mai eficiente sisteme de învăţământ

1371

Asiaticii preţuiesc educaţia și au descoperit unde ar trebui să pluseze, să îmbunătăţească și să modernizeze sistemul de învăţământ. Iar rezultatele managementului educaţiei aici sunt evidente în performanţele academice ale copiilor, după cum reiese din concluziile celui mai recent raport global privind educaţia, al Organizaţiei pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD). Care este secretul lor?

Singapore se află pe primul loc, după care vin Hong Kongul, Coreea de Sud, Japonia și Taiwanul, potrivit clasamentului realizat de OECD, pe baza rezultatelor obţinute de elevii de 15 ani din 76 de ţări, în cadrul Programului Internaţional de Evaluare a Elevilor (PISA). Examinările includ teste din domeniul știinţelor, probe de citire și de  matematică.

Performanţa acestor ţări poate fi justificată atât de metodele de stimulare a cadrelor didactice care se vor ocupa de instruirea copiilor, cât și de procesul riguros de selecţie a acestora. „Dacă mergi la o clasă de elevi asiatici, vei găsi profesori care așteaptă ca fiecare elev să reușească. Există multă rigoare, multă concentrare și coerenţă. Aceste ţări sunt foarte pricepute și în atragerea celor mai talentaţi profesori pentru cele mai provocatoare materii, pentru ca fiecare elev să aibă acces la profesori excelenţi”, a declarat Andreas Schleicher, directorul de educaţie la OECD, pentru BBC.

De exemplu, Singapore evaluează frecvent profesorii prin intermediul inspectorilor sau al unor persoane din afara școlii, care vin și asista la cursuri. Datorită acestei metode, rezultatele elevilor de clasa a opta la știinţe și la matematică s-au îmbunătăţit cu 14, respectiv cu 12%, potrivit datelor OECD.

Tot în Singapore sunt implementate o serie de strategii la clasă importante pentru dezvoltarea sistemului de învăţământ, a căror eficienţă este dovedită de performanţele elevilor. Astfel profesorii încurajează elevii să demareze experimente și investigaţii cel puţin o dată pe lună și îi ajută să înţeleagă mai bine informaţiile primite la curs, îndemnându-i să își formuleze propriile răspunsuri și explicaţii, precum și să coreleze lucrurile învăţate cu situaţii din viaţa lor.

Modelul sistemului de educaţie sud-coreean promovează sârguinţa la orele de curs, motiv pentru care elevii învaţă intens atât la școală, cât și în particular. Aceștia se pregătesc încă din școală pentru examenul de intrare la facultate – un test extrem de dificil, cu o competiţie pe măsură. „Zelul Coreei de Sud pentru educaţie și dorinţa indivizilor de a intra la o universitate prestigioasă sunt mai mari decât în orice altă ţară din lume”, a declarat Kim Hye Sook, profesor la Universitatea Yonsei, din Seul, pentru Bloomberg.

„Coreenii cred practic că trebuie să treacă prin această perioadă extrem de dificilă pentru a avea un viitor strălucit. Este vorba de nefericire pe termen scurt și de fericire pe termen lung”, explică Andreas Schleicher, citat de portalul Ideas.TED.  Iar rezultatele eforturilor sud-coreenilor în direcţia educaţiei se văd inclusiv în gradul de alfabetizare din regiune, care este de 100%.

Finlanda, clasată pe locul al 6-lea în topul OECD, imediat sub cele 5 regiuni asiatice, are o abordare ușor diferită, adoptând un program mai scurt la școală, dar investind în activităţi pentru elevi în afara clasei, sponsorizate de școală. Iar acestea din urmă îi ajută pe copii să își urmărească mai bine interesele și propriile motivaţii.

La rândul lor, finlandezii au un mare respect pentru cadrele didactice. Aici, un profesor lucrează circa 600 de ore pe an. Restul timpului este investit în dezvoltarea profesională, notează Ideas.TED.

Aceste modele de învăţământ și-au dovedit eficienţa în zonele unde au fost aplicate. Urmarea sau adaptarea unor metode similare, precum și investiţiile în îmbunătăţirea strategiilor din educaţie sunt esenţiale nu numai pentru generaţiile de elevi, ci și pentru prosperitatea naţională. „Politicile și practicile slabe din educaţie aduc multe ţări în ceva ce echivalează cu o stare permanentă de recesiune economică”, avertizează autorii raportului OECD, citează BBC.