Desigur, fiecare bebeluș are o carte preferată pe care părintele este „obligat” să o citească la nesfârșit, dacă vrea puţină pace și liniște. Însă dacă vrea să îi dezvolte copilului curiozitatea și noţiunile despre lume, va lăsa deoparte cartea preferată și îl va surprinde mereu cu una nouă.

Copiii se dezvoltă creându-și o bază de date despre lume. Vor studia și chiar gusta un lucru nou pentru a se lămuri în privinţa lui. Însă doar elementul de noutate nu poate asigura dezvoltarea bazei de date. Conform unei serii de experimente realizate de cercetătorii de la Universitatea „Johns Hopkins” pe bebeluși de 11 luni, elementul de surpriză este cel care „sădește sămânţa cunoștinţelor viitoare”.

Studiile au plecat de la presupunerea că bebelușii se nasc cu câteva cunoștinţe de bază despre cum funcţionează lumea, de exemplu că prin obiectele solide nu pot trece alte obiecte sau că atunci când dau drumul unui obiect acesta va cădea, în loc să plutească. Primele teste au fost pentru a confirma această supoziţie.

Un grup de bebeluși au fost martorii unor fenomene „paranormale”, precum o minge care dispare într-un perete solid, în timp ce un alt grup a fost expus variantei normale, în care mingea ricoșează din perete. Bebelușii din primul grup păreau să caute o explicaţie pentru evenimentele care i-au surprins, prin faptul că au verificat soliditatea obiectului lovindu-l de pământ. În situaţiile în care obiectele păreau să sfideze gravitaţia și să plutească, le luau în mână, după care le dădeau drumul. „Dacă i-ar fi atras doar elementul de noutate, nu ar fi fost atât de specifici în felul în care s-au jucat cu obiectele”, a declarat Aimee Stahl, care a condus studiile împreună cu colega ei Lisa Feigenson.

Mai departe, ambele grupuri au fost expuse unui lucru nou de învăţat – asocierea unui sunet cu o jucărie nouă. Cercetătoarele au observat că bebeluşii din grupul care înainte fusese martorul unor evenimente contradictorii au învăţat să facă asocierea mai repede decât cei din al doilea grup. Pentru a se asigura că bebelușii nu reacţionau doar la faptul că jucăria era nouă, experimentul a fost repetat, însă de data aceasta jucăria scotea alt sunet. Rezultatele au indicat că bebelușii păreau să facă într-adevăr conexiuni și să înveţe ceva nou despre obiect, nu doar să reacţioneze la noutatea lui.

Conform Time, acestea sunt primele experimente care testează ideea conform căreia procesul de învăţare înseamnă mai mult decât explorarea noutăţii. Rezultatele studiului par să indice că informaţiile surprinzătoare sau contradictorii îi ajută pe copii să își testeze și să își confirme cunoștinţele și să încerce să explice evenimentele care par să se desfășoare în contradicţie cu așteptările lor.

DISTRIBUIE: