Metode eficiente de combatere a stresului

1727

„Stres” și „anxietate” sunt unele dintre cele mai des întâlnite cuvinte din ziua de astăzi; toţi am simţit măcar o dată în viaţă ce înseamnă ele şi ce efecte au. Care sunt, deci, cele mai eficiente metode de a le combate?

În anul 1936, omul de ştiinţă Hans Selye a folosit pentru prima dată conceptul de „stres”, pentru a descrie acea reacţie a organismului la acţiunea externă a unor factori cauzali, numiţi „agenţi stresori”. Dacă atunci acesta era un concept ciudat, astăzi se află printre cele mai des întâlnite, ajungând să fie numit şi „boala secolului XXI”, „boală” care afectează în egală măsură pe oricine, indiferent de vârstă, sex sau categorie socială.

Totul începe prin simptomele fizice, printre care se numără stările de oboseală, durerile de cap sau tulburările digestive. Apoi, stresul afectează şi latura psihică sau emoţională, producând anxietate, stări de nervozitate şi altele. Dacă situaţia de stres se prelungeşte şi nu se rezolvă, stările descrise mai sus pot evolua către stări şi patologii mai grave. Tot Selye spunea că „Omul modern ori va învăţa să-şi stăpânească stresul, ori va fi sortit eşecului, bolii şi chiar morţii”. Prin urmare, gestionarea stresului este vitală pentru păstrarea sănătăţii fizice şi mintale. Iată câteva sugestii, din partea experţilor:

1. Acceptă stresul ca parte integrantă a vieţii. Fie că vrei, fie că nu, stresul va apărea în viaţa ta, mai devreme sau mai târziu, însă acest lucru nu este o tragedie. Dimpotrivă, o mică doză de stres poate fi benefică, însă nu trebuie să se transforme în cronică. Acceptă faptul că stresul este inevitabil şi concentrează-te asupra rezolvării, nu asupra problemei în sine.

2. Priveşte din unghiul corect. Cu alte cuvinte, nu da problemelor mai multă importanţă decât au într-adevăr. Încearcă să preiei tu controlul asupra lor şi să le stăpâneşti şi nu invers, notează psychologytoday.com.

3. Ţine cont de importanţa sănătăţii fizice. Un alt motiv important pentru care trebuie să eviţi ca stresul să se „cuibărească” în viaţa ta este sănătatea fizică, care poate fi grav afectată. Pentru aceasta, îl poţi combate printr-un stil de viaţă sănătos, care să includă exerciţii fizice în mod regulat, o dietă sănătoasă şi un somn bun.

4. Nu masca situaţia şi nu încerca să te minţi. Nu ajută la nimic! Faptul că negi existenţa unei probleme, a unei situaţii stresante pentru a oferi celor din jur o imagine bună şi frumoasă, nu înseamnă că acestea nu există.

5. Nu dispreţui singurătatea, dar nici nu o supraestima. Unii oameni cred că pe măsură ce sunt mai ocupaţi şi au mai multe activităţi sociale, vor uita de problemele sau situaţiile care le-au provocat stresul. Alţii, aleg să se retragă, să se izoleze faţă de părinţi, rude, prieteni din cauza stresului pe care îl suferă. Oamenii din jur au rolul lor, iar singurătatea are şi ea rolul ei. Însă, ca întotdeauna, echilibrul este cea mai bună soluţie.

6. Foloseşte rugăciunea. S-a demonstrat că în timpul rugăciunii, genele care luptă împotriva efectelor nocive al stresului se activează, în timp ce genele care induc starea de anxietate devin inactive. „Avem în noi o capacitate înnăscută de a contracara efectele negative ale stresului. Studiul nostru genetic demonstrează ştiinţific această teorie: o serie de gene îşi modifică activitatea în momentele de relaxare sau de rugăciune“, a explicat medicul Herbert Benson, preşedintele de onoare al Institutului Benson-Henry şi profesor de medicină la Şcoala Medicală Harvard, potrivit adevarul.ro.

DISTRIBUIE: