Trolii, celebrele personaje din mitologia nordică, transcend în lumea reală. Trăiesc pe banii Moscovei și sunt extrem de incisivi. Unul dintre ei însă s-a gândit să își atace stăpânul, după ce l-a servit cu trup și suflet.

Propaganda are o lungă istorie și cine a avut ocazia să apeleze la ea a făcut-o din plin. Stalinismul a ridicat-o la nivel de artă. Putin, nostalgic probabil după timpurile când gigantul sovietic domina lumea, nu se sfiește să apeleze la tactici diverse, plecând de la intimidare și continuând cu propaganda.

Aici sunt zonele în care intervin trolii. Contra unor sume de bani, inundă forumurile cu mesaje îndreptate împotriva Vestului corupt și generator al tuturor relelor din lume. Evident, partea opusă este consistentă: mesaje de fidelitate faţă de Moscova și de preamărire a conducătorului rus. Însă oricât de subtil și perfect ar fi acest sistem, în interiorul său au apărut și defecţiuni.

Una dintre ele este de dată recentă. O tânără care recunoaște că a fost „trol al Kremlinului” a anunţat că-şi dă în judecată fostul angajator şi a lansat atacuri împotriva a ceea ce consideră a fi o „fabrică” ce produce pe bandă rulantă propagandă pe internet în apărarea lui Putin.

Procesul a început în cursul acestei săptămâni la Sankt Petersburg, dar a fost amânat până spre sfârșitul lunii curente deoarece acuzatul nu s-a prezentat, susţine Mediafax.

Trolul, pe numele ei real Ludmila Savciuk, solicită despăgubiri morale şi închiderea firmei Internet Research, afirmând că angajaţii nu beneficiază de contracte de muncă în conformitate cu legislaţia muncii. Conţinutul plângerii nu arată că Ludmila ar fi marcată de un proces de conștiinţă. Mai degrabă elemente de alt gen (a fost concediată) au condus-o să facă dezvăluiri care, chiar și sub această formă, ne ajută să percepem încă o faţă a Moscovei.

Ea a povestit cum, împreună cu sute de foşti colegi de-ai ei din Sankt Petersburg, gestiona o serie de conturi pe reţele de socializare, „inundând” internetul cu comentarii pro-Putin, şi cum falsifica imagini care erau apoi distribuite pe site-uri de ştiri din Rusia şi Occident. Cei mai mulţi dintre bloggerii respectivi sunt tineri, iar salariile lor nu sunt deloc de neglijat, variind între 40.000 şi 50.000 de ruble (800-1.000 de euro) pe lună.

Confirmări

Conflictul Ludmilei cu angajatorii ei are cauze subiective, cum la fel pot fi considerate și declaraţiile ei. În consecinţă, mărturisirile ei trebuie tratate precaut. Ludmila însă nu este singura care face astfel de dezvăluiri. Povestea ei coincide cu aceea a altor militanţi pro-Putin, însă Ludmila este printre puţinii care au fost de acord să le fie publicat numele real. În plus, pare să fie și singurul trol dispus să „muște” mâna pe care până acum a servit-o. Alţii s-au limitat doar la declaraţii.

The Guardian a discutat cu doi foşti angajaţi ale unui așa-numit „centru de afaceri” din Sankt Petersburg. Este o clădire cu patru etaje, plină de birouri, în care se lucrează în flux continuu. La prima vedere, e un imobil în care oamenii derulează activităţi firești, eventual un business de succes. În realitate, este sediul „armatei de troli” a Rusiei. Banii îi primesc în mână, însă aceasta nu era singura „ofertă”. Și amenzile soseau la fel de firesc, pentru întârzieri de câteva minute sau neîndeplinirea cotei zilnice de postări. Totul se derulează sub o strictă supraveghere și după o procedură în spatele căreia se poate ghici experienţa în ceea ce privește comunicarea manipulatoare.

„Trebuia să scriem mesaje obişnuite, despre prăjituri sau muzica ce ne place, dar să strecurăm postări politice despre cât de fascist este guvernul de la Kiev sau lucruri similare”, a declarat unul dintre bloggeri.

Mesajele trebuie să atragă atenţia asupra rolului pozitiv pe care îl joacă președintele Rusiei. Iată, de exemplu, un mesaj de acest gen: „Conducătorul rus a ţinut piept întotdeauna agresiunii şi terorismului în general. Graţie iniţiativelor preşedintelui, numărul actelor teroriste din interiorul Rusiei a scăzut dramatic.” Cel care a postat acest mesaj a recunoscut că jumătate dintre cei care recurg la această ocupaţie chiar sunt convinși de corectitudinea activităţii lor. Alţii o fac fiindcă au nevoie de bani, însă, indiferent de motivaţie, efectele sunt aceleași: o uriașă propagandă la nivelul societăţii ruse, cu efectele care deja se cunosc. Putin se bucură de un nivel de popularitate record.

Lena, altă fostă angajată, mărturisește că a plecat de la Internet Research pentru că a refuzat să urmeze directivele firmei în legătură cu moartea lui Nemţov. „Ni s-a spus că uciderea trebuie să pară o provocare pusă la cale înaintea marșului, ba chiar că Nemţov a fost ucis de propriii suporteri”, a spus Lena. Organizarea firmei parcă este desprinsă din romanul 1984, al lui Orwell. „Cei de jos nu doar că nu au acces la management, dar nici măcar nu știu cine sunt șefii. Îl cunosc doar pe așa-numitul șef mic, șeful de echipă”, spune și Tatiana.

Implicaţii

Într-un alt articol, The Guardian vorbește despre un război informaţional pe care Moscova îl poartă cu adversarii din Occident. Editorii invocă faptul că acest război al viitorului nu se derulează pe câmpul de bătălie, ci în mintea umană. Astfel, informaţiile nu sunt victorii consecutive, nu sunt steaguri înfipte sau frontiere retrasate, ci jocuri nesfârșite ale minţii.

În consecinţă, deja se poate vorbi de o nouă categorie de victime, printre care ne putem regăsi cu toţii. Nimeni nu are imunitate în faţa acestui război hibrid. De fapt, Occidentul, în ansamblul său, are dificultăţi în a opune rezistenţă propagandei agresive. Deși războiul psihologic nu este o noutate (a fost folosit cu succes și în trecut), informatizarea face ca intensitatea acestuia să atingă acum alte valenţe. Novorusia devine, astfel, emblema unei alte lumi, structurată după alte tipare, incisivă și gata să apeleze la toate mecanismele pentru a-și atinge ţinta. Se deschide, astfel, câmp larg unei intruziuni nelimitate în mintea umană.

DISTRIBUIE: