Supermarketurile din Franţa, obligate să doneze alimentele rămase

10

Adunarea Naţională a Franţei a votat în unanimitate o lege destinată să frâneze ritmul în care se aruncă alimentele bune de consum și, în același timp, să vină în ajutorul persoanelor care suferă de foame.

„Există o urgenţă absolută – organizaţiile de caritate au nevoie disperată de alimente. Cea mai importantă parte a acestei legi este deschiderea spre cei aflaţi în nevoie”, a declarat deputatul Yves Jégo.

Astfel, până în luna iulie a anului viitor, toate supermarketurile ale căror magazine depășesc suprafaţa de 400 de metri pătraţi vor trebui să aibă încheiate contracte cu organizaţii caritabile, spre care să doneze alimentele care nu s-au cumpărat. Practica de a lăsa în mod deliberat să se altereze alimentele rămase pe stoc este deopotrivă interzisă. Penalităţile pentru cei care nu se supun acestor condiţii includ amenzi de până la 75.000 de euro sau doi ani de închisoare, scrie The Guardian.

„Este scandalos să vezi cum se toarnă clor în coșurile de gunoi ale supermarketurilor, peste alimentele care sunt încă bune de mâncat,” a declarat deputatul Guillaume Garot, cel care a propus legea.

În ultimii ani, presa franceză a scos în evidenţă problema persoanelor sărace, a șomerilor, studenţilor, a celor fără adăpost și chiar a familiilor întregi care noaptea caută ceva de mâncare în coșurile de gunoi ale supermarketurilor. Aici există mai multe riscuri, cei prinși de poliţie au fost arestaţi pentru furt, iar alţii s-au îmbolnăvit mâncând alimente stricate, motiv pentru care acum supermarketurile varsă clor în coșurile de gunoi.

Cantitatea de mâncare aruncată de marile lanţuri de magazine a fost un mister până anul trecut, când, la presiunea publicului, s-au publicat primele rapoarte. Gigantul Tesco a declarat că doar în primele 6 luni ale anului 2014 magazile sale din Marea Britanie au aruncat 30.000 de tone de alimente, dintre care 21% fructe și legume, iar 41% produse de patiserie, scrie Business Insider.

Astfel de practici au în spate anumite cutume care trebuie schimbate. Una este preferinţa clienţilor pentru produse care arată la fel și au o formă, culoare sau mărime perfecte, aspectul fiind mai important decât calitatea. Astfel la supermarketuri nu mai ajung decât alimentele de calitate A, pe când cele de calitate B rămân la furnizori, care trebuie să găsească altă soluţie pentru a nu rămâne cu ele. De multe ori, organizaţiile caritabile iau alimentele direct de aici.

O altă problemă este faptul că cei mai mulţi dintre consumatori nu știu ce înseamnă, de fapt, „a se consuma, de preferinţă, înainte de data X”, că indică data până la care alimentele se menţin la cel mai înalt nivel de prospeţime, dar cele mai multe dintre ele nu se strică automat după acea dată. Cu toate acestea, multe dintre ele ajung în coșul de gunoi, chiar nedesfăcute.

DISTRIBUIE: