De ce e atât de greu să renunţi la Facebook

1582

Nu puţini sunt cei care și-au șters aplicaţia de Facebook, contul sau pur și simplu au încercat să nu mai acceseze site-ul popularei reţele de socializare, dar au eșuat lamentabil. Iar cercetătorii de la Universitatea Cornell au aflat de ce e atât de greu să „te lași” de Facebook și ce face ca această platformă să fie atât de tentantă pentru utilizatori.

Pentru experiment, a fost creată campania 99 Days of Freedom (99 de Zile de Libertate), prin intermediul căreia cei care voiau să ia o pauză de Facebook puteau face un angajament voluntar că nu vor mai accesa reţeaua de socializare timp de 99 de zile. Înainte de a începe provocarea, ei erau încurajaţi să posteze logoul campaniei, ca poză de profil, acţiune prin care prietenii lor aflau de decizia de a renunţa temporar la Facebook. Peste 5.000 dintre cei care au ales să se înscrie în această iniţiativă au primit câte un chestionar la fiecare a 33-a zi a provocării. Rolul chestionarelor a fost acela de a evalua starea de spirit în perioada petrecută fără a accesa reţeaua de socializare. Datele au arătat că nu toţi cei care și-au luat angajamentul de a renunţa temporar la Facebook au dus provocarea la bun sfârșit. Mai mult, pe baza informaţiilor colectate, experţii au putut descoperi câteva elemente importante care îi împiedică pe utilizatorii Facebook să renunţe la accesarea reţelei sociale.

Cu cât un utilizator se simţea mai dependent de platforma de socializare, cu atât riscul de a accesa Facebook în timpul perioadei de 99 de zile a fost mai mare. De exemplu, unul dintre participanţi mărturisea că puterea obișnuinţei de a accesa Facebookul era atât de mare, încât „în primele 10 zile, de fiecare dată când deschideam browserul de internet, degetele mele se duceau automat către litera «f»”. De asemenea, persoanele care folosesc reţeaua de socializare în special pentru a influenţa părerea celorlalţi despre sine nu au rezistat tentaţiei de a deschide site-ul reţelei în cele 99 de zile de „detoxifiere”. În schimb, persoanele care știau că activitatea lor este urmărită cu atenţie de prieteni au evitat să acceseze platforma socială. Experţii au observat, totodată, că utilizatorii care foloseau și alte platforme sociale, precum Twitter, au avut o tendinţă mai scăzută de a accesa Facebookul pe parcursul celor 99 de zile. În plus, persoanele care au declarat că se aflau într-o stare de spirit bună au avut șanse mai mari de a duce până la final provocarea.

Pentru o parte dintre participanţi, experimentul a reprezentat și o perioadă de meditaţie asupra impactului reţelei de socializare asupra vieţii lor, care i-a ajutat să ia câteva decizii cu privire la folosirea platformei. Astfel, unii dintre ei au hotărât să renunţe la aplicaţia mobilă a reţelei sociale, să petreacă mai puţin timp navigând pe aceasta sau să înceapă să „își facă curat” în lista de prieteni.

Anterior, un alt studiu al cercetătorilor de la Universitatea Cornell arăta că astfel de perioade de detoxifiere de Facebook sunt des întâlnite printre utilizatorii reţelei. O treime dintre utilizatori obișnuiesc să ia o pauză de la reţeaua de socializare, însă doar 1 din 10 utilizatori care își dezactivează contul renunţă definitiv la Facebook. Printre motivele celor care aleg să renunţe la această platformă de socializare s-au numărat dependenţa, scăderea productivităţii, temerile legate de felul în care le sunt utilizate datele personale, dar și faptul că erau „obosiţi de implicarea în interacţiuni sociale superficiale și banale”.

Foto: William Iven | Pixabay