Cea mai mare investigaţie genetică asupra depresiei dă rezultate istorice

Compania 23andMe, furnizor de servicii de testare genetică, a descoperit cea mai mare suită de indicii genetice privind cauzele depresiei clinice.

Cercetătorii au reușit să detecteze nu mai puţin de 15 regiuni ale genomului uman asociate unui risc crescut de confruntare cu o depresie majoră. Studiul a fost desfășurat de gigantul farmaceutic Pfizer, ca parte a unui parteneriat cu 23andMe, o companie americană care, pentru 199 de dolari, oferă teste genetice celor interesaţi de studiul propriului genom.

Peste 1,2 milioane de persoane s-au lăsat testate genetic de companie, din dorinţa de a achiziţiona un raport care să le dezvăluie mai ales backgroundul etnic. Însă mai mult de jumătate dintre acestea au fost de acord și ca firma să desfășoare cercetări în plus pe substanţa genetică pe care le-au furnizat-o și să răspundă la chestionare legate de sănătate. Acest acord a fost fundamental pentru construirea celui mai mare studiu genetic privind depresia, mai mare de aproape 10 ori decât cel mai mare studiu de gen desfășurat vreodată până acum.

Prin intermediul cercetării, compania a putut localiza peste 141.000 de oameni care au spus că au fost diagnosticaţi cu depresie. Genomul acestor persoane a fost apoi comparat, cu ajutorul unui computer, cu genomul unui grup de control, considerat sănătos. Orice diferenţă genetică ce apare mai des la persoanele afectate de boală poate constitui un indiciu cu privire la genele care au fost implicate, a explicat MIT Technology Review.

Statistici din Statele Unite arată că este de două ori mai probabil ca o femeie să fie diagnosticată cu depresie sau tulburare de anxietate, comparativ cu un bărbat. În plus, în ultima perioadă a devenit tot mai evidentă tendinţa medicilor (cu diferite specializări, nu doar psihiatri) de a prescrie medicamente psihiatrice pe bandă rulantă, ca o combinaţie între presiunea socială și consumerism.