Mitsubishi Motors admite că mașinile sale consumă mai mult decât arată datele

6

Compania Mitsubishi Motors a admis că a manipulat datele de la teste și a subestimat consumul de combustibil pentru un număr de 625.000 de autovehicule vândute în Japonia. După această mărturisire, cotaţia la bursă a acţiunilor firmei a scăzut cu 15%.

Oficialii companiei spun acum că nivelul economiei la combustibil pentru modelele produse din 2013 pentru piaţa locală este, de fapt, cu o zecime mai mic decât arată rezultatele testelor nemanipulate, scrie Reuters. Din aceste exemplare, 468.000 au fost făcute pentru Nissan, care le comercializează local sub denumirea Dayz.

Pe măsură ce legislaţiile privind emisiile globale sunt din ce în ce mai stricte, economia la combustibil a devenit un factor major pe care îl iau în calcul cumpărătorii și pe care producătorii încearcă să îl cosmetizeze. Ceea ce se întâmplă acum cu producătorii auto Mitsubishi și Nissan, în penumbra scandalului VW, doi actori cunoscuţi pentru verticalitatea lor, arată că este foarte posibil ca întreaga industrie să trișeze, într-un fel sau altul. „E ca un aisberg care iese din mare. Nu e o singură companie, nu e vorba numai de anumite emisii poluante. Vorbim deja de o practică la nivel global. Producători europeni, japonezi, mașini pe motorină, pe benzină, SUV-uri și mașini mici. E tot mai evident că o industrie întreagă trișează”, declară la RFI Julia Poliscanova, manager al organizaţiei nonguvernamentale Transport&Environment.

Acest lucru semnalează două probleme majore. În primul rând, este vorba despre lipsa unui sistem de control eficient, care să testeze mașinile în condiţii de șofat propriu-zis, de către instituţii independente, nu cum se face în prezent, când producătorii auto își testează mașinile în propriile laboratoare.

În al doilea rând, se observă un obstacol major la nivel de impunere a unor norme care să proteje mediul și pe cei care trăiesc în el. „Din 2013 trebuiau să se aplice limitele de poluare negociate în 2007. Producătorii și statele membre n-au făcut-o nici până astăzi. În acest moment, în medie, mașinile diesel emit de cinci ori mai multe noxe decât limita maximă admisă. Din 2017, se vor face noi teste, în termenii propuși de Comisia Europeană. Însă și de data aceasta, statele membre au decis să le permită producătorilor emisii duble faţă de normele maxime. Guvernele naţionale ţin cont mai mult de interesele industriei decât de sănătatea publică și interesele cetăţenilor”, explică Poliscanova.

Industria auto rămâne tributară dieselului și emisiilor poluante, însă trendurile din piaţă sugerează că supravieţuirea pe termen lung va fi dată de inovare și progres la nivelul unor noi tehnologii, și nu de măsluire a performanţelor celor vechi.