Ne pregătim de mașina viitorului: Fără șofer, dar și fără intimitate?

10

Se pare că filmele SF sunt pe cale să devină realitate. Secvenţele în care maşinile rulează singure nu mai sunt chiar atât de departe de realitate. Sistemul păstrează distanţa faţă de maşina din faţă și reduce viteza în mod automat. În acest timp, șoferul își vede liniștit de treaba lui. Mulţi poate că deja se visează călătorind cu mașina viitorului, însă aventura aceasta are și riscurile sale. Iar unele dintre ele nu sunt chiar de neglijat.

Închidem ușa mașinii, introducem în mod automat adresa destinaţiei, după care auzim un „Bună dimineaţa!”. Dacă dorim o gustare, introducem pe ecran solicitarea, iar robotul va direcţiona mașina spre cel mai apropiat loc de achiziţie. Putem face rezervări de meniuri sau răspunde liniștiţi la toate apelurile telefonice. Poate părea ireal, dar se anunţă epoca mașinilor autonome, care au darul de a face călătoria mai plăcută și cu un confort sporit.

Cercetări de amploare

Unele ţări sunt implicate în mod activ în dezvoltarea acestor prototipuri. Un exemplu în această direcţie este Anglia. „Într-un moment incert al economiei globale, Marea Britanie trebuie să ia decizii curajoase pentru a se asigura că va conduce lumea, când vine vorba despre noi tehnologii şi infrastructură. Maşinile autonome ar putea reprezenta o schimbare fundamentală în transport de la inventarea motorului cu combustie internă”, spunea George Osborne, ministrul de Finanţe al Marii Britanii.

Și Google testează de mai mulţi ani o maşină autonomă în statul american California, iar până în prezent nu a intenţionat să-şi dezvolte proiectul şi pe alte continente. De fapt, pe continentul american sunt cel puţin șapte companii care testează mașini autonome pe drumurile din California. La începutul anului au raportat testele făcute în ultimele 15 luni, o perioadă în care au fost parcurși peste 750.000 km. Raportul arată că masinile autonome sunt tot mai bune, însă există încă zone în care tehnologia nu este foarte sigură. De exemplu, în cazul celor 52 de mașini Google, testerii au intervenit decisiv de 272 de ori, iar software-ul i-a cedat șoferului controlul mașinii de mai multe ori fiindcă nu a putut face faţă anumitor obstacole considerate periculoase.

Partea mai puţin luminoasă

Dincolo de neajunsurile de ordin tehnologic, mai există o latură care diminuează beneficiile promise. Despre aceasta scrie The Atlantic, într-unul dintre articolele pe acest subiect. Problema principală constă în faptul că mașinile autonome se bazează pe camere de înaltă tehnologie și date GPS extrem de precise. Aceasta presupune ca softurile să colecteze informaţii cu privire la proprietarii lor, până la detalii foarte precise. Cu cât sunt mai personalizate aceste vehicule și cu cât sunt mai multe facilităţile oferite, cu atât mai multe date personale vor trebui integrate în serviciile lor. De aici derivă și principalul inconvenient.

Companiile care concep acest gen de autovehicule au fost destul de tăcute, până în prezent, cu privire la modul în care gândesc utilizarea datelor personale. La o întâlnire recentă cu liderii din acest domeniu, senatorul Ed Markey, un democrat din Massachusetts, a întrebat în mod insistent dacă producătorii de automobile autonome au standarde minime de protecţie a vieţii private a consumatorilor. Nici unul dintre cei prezenţi, inclusiv reprezentanţii Google, nu a dat răspunsuri convingătoare. „Aveţi nevoie de un standard minimal”, a declarat Markey. „Nu sunt în măsură să comentez aceasta pentru Google”, a replicat Chris Urmson, șeful proiectului Google pentru mașini autonome.

Nu este pentru prima oară când Google evită să ofere un răspuns la această întrebare. În vara anului trecut, John M. Simpson, directorul proiectului de confidenţialitate pentru grupul de advocacy Consumer Watchdog, a participat la întâlnirea anuală a acţionarilor companiei Google. „Sunteţi capabili să protejaţi intimitatea utilizatorilor de automobile autonome și vă angajaţi să folosiţi informaţiile culese de mașini numai pentru coordonarea vehiculului și nu în alte scopuri, cum ar fi cele de marketing?”, a chestionat acesta problema. Răspunsul celor vizaţi direct a fost evaziv. „Cred că e destul de devreme să discutăm despre o mulţime de restricţii de genul: Să nu faci cu datele utilizatorului operaţiuni de genul X, Y și Z ”, a spus David Drummond, vicepreședinte senior și consilier juridic al Google.

Confidenţialitatea, o problemă a viitorului

În aceeași direcţie a intervenit și un alt lider din zona tehnologiei mașinilor autonome, Amnon Shashua, cofondator MobileEye, o companie care activează în domeniul autovehiculelor de acest tip. „Pentru companii precum Google, problemele de confidenţialitate sunt foarte importante.” Este chiar convins că „s-ar putea distruge o afacere dacă nu te ocupi de confidenţialitate în mod corespunzător”. Deocamdată, visăm la aceste mașini. Însă, dincolo de frumuseţea și atractivitatea proiectului, rămâne ca parte sensibilă riscul manipulării datelor personale, fie și în interese comerciale. Iar într-o societate tot mai nesigură, problema în discuţie rămâne una vitală.