Cum te schimbă deconectarea de la tehnologie

1847

Azi pare aproape imposibil să stai departe de dispozitivele electronice, însă momentele de respiro, de deconectare de la acestea aduc o serie de beneficii pentru care merită să lași din mână, măcar pentru câteva ore, smartphone-ul, tableta sau laptopul.

Un experiment inedit, realizat de Kate Unsworth, CEO la compania Kovert, dedicată creării de produse pentru „managementul vieţii digitale”, a urmărit ce se schimbă în vieţile oamenilor atunci când renunţă pentru câteva zile la telefonul mobil. Ea a invitat 35 de persoane care ocupă funcţia de CEO, într-o excursie de câteva zile în Maroc. Dacă în prima zi a călătoriei acestea au avut acces nestingherit la telefoanele lor mobile, în următoarele zile au fost rugate să renunţe la ele. În tot acest timp, s-au aflat sub supravegherea unei echipe de neurologi sub acoperire, care le-au studiat comportamentul. Rezultatele au fost surprinzătoare.

Experţii au observat că memoria participanţilor a funcţionat mult mai bine, după doar câteva zile în care aceștia nu au folosit dispozitivele electronice. Voluntarii au reţinut cu ușurinţă detaliile apărute în conversaţii. Creierul lor a putut procesa mult mai ușor informaţiile primite, pentru că participanţii s-au concentrat pe conversaţie și atenţia lor nu a mai fost distrasă de alte dispozitive, cred cercetătorii.

Și calitatea somnului a crescut, iar participanţii s-au trezit odihniţi chiar dacă nu au avut mult timp la dispoziţie pentru a dormi. Motivul este acela că, fără telefoanele mobile, aceștia nu au mai fost expuși, înainte de culcare, la lumina albastră emisă de dispozitive, explică experţii. De altfel, studiile anterioare au arătat că folosirea smartphone-urilor înainte de culcare poate inhiba somnul. Cercetătorii de la Universitatea din Washington au observat că lumina albastră emisă de telefoanele mobile alterează producţia de melatonină, cu rol esenţial în reglarea somnului și a ritmului circadian. „Smartphone-urile sunt aproape perfect concepute pentru a strica somnul”, scria unul dintre autori, prof. asistent Cristopher Barnes, în Harvard Business Review.

Au fost suficiente trei zile fără smartphone pentru ca postura participanţilor să se schimbe dintr-una aplecată, cu ochii aţintiţi în ecranul dispozitivului, într-una mai dreaptă, mai deschisă. Modificarea este foarte importantă pentru sănătate, mai ales că, anterior, s-a demonstrat că poziţia adoptată în timpul folosirii telefonului mobil este dăunătoare la nivelul gâtului și al coloanei vertebrale, cauzând dureri și crescând riscul dezvoltării unor probleme medicale ce necesită intervenţii chirurgicale.

Adoptarea unei posturi drepte, în care capul e îndreptat înainte, nu în jos, a încurajat contactul vizual între oameni și a transmis semnale care ajută la stabilirea unor relaţii cu cei din jur. „Par mult mai accesibili atunci când intră într-o încăpere”, a explicat Unsworth, pentru Fast Company.

Lipsa telefoanelor mobile a încurajat și conversaţiile mai lungi și sudarea relaţiilor. Asta pentru că, fără aceste dispozitive, oamenii au avut mai mult timp pentru a vorbi între ei, a povesti, a se descoperi unul pe altul și a construi conexiuni. În special motorul de căutare Google s-a dovedit a fi dăunător comunicării între oameni, pentru că oferă răspunsul la oricare curiozitate cu doar câteva click-uri. Fără acest instrument, participanţii au fost nevoiţi să caute singuri explicaţii și să facă, împreună, raţionamentele. „Acestea sunt conversaţiile care formează cu adevărat legături între oameni. Poţi cunoaște cum gândește cineva și nu e o conversaţie pe care cineva a purtat-o anterior, e atât de antrenantă și memorabilă”, punctează Unsworth.

Nu în ultimul rând, în lipsa tehnologiei, se nasc noi perspective. În urma experienţei trăite departe de dispozitivele electronice, unii participanţi au decis să ia măsuri prin care să își îmbunătăţească viaţa, atât pe plan personal, cât și profesional.

„Pare grandios să spui asta, dar mulţi dintre oaspeţii noștri au spus că a fost o experienţă care le-a schimbat viaţa. Au spus că vor să își schimbe definitiv obiceiurile digitale, prin deconectarea de la tehnologie în timpul nopţii și în weekenduri. Au vrut să introducă o parte din beneficiile detoxifierii digitale din viaţa lor de zi cu zi”, conchide Unsworth.

Foto: Maliha Mannan via stocksnap.io