Durerile nașterii… unui mit

24

„Când medicii din secolul al XIX-lea au început să utilizeze cloroformul pentru atenuarea durerilor naşterii, Biserica Calvinistă din Scoţia a declarat practica o «invenţie a lui Satana», destinată să zădărnicească ceea ce a proiectat Dumnezeu” – pretindea, în 2006, un articol publicat în prestigiosul The New York Times.

Cu mai bine de un secol înainte, istoricul Andrew Dickson White afirmase[1] că, de la un amvon la altul, anestezia epidurală a fost contestată şi denunţată ca încălcare a legilor biblice. Clericii au fost acuzaţi că au considerat folosirea cloroformului pentru alinarea durerilor naşterii drept o tentativă de evitare a blestemului primar împotriva femeii[2]. Chiar şi filosoful Bertrand Russell (1872-1970), în lucrarea Science and Religion (1935), s-a referit la această intervenţie a teologiei în domeniul medical.

Efectele anesteziante ale cloroformului au fost descoperite, în 1847, de către obstetricianul James Young Simpson (1811-1870), din Edinburgh. Simpson a început să folosească cloroformul pentru a ajuta femeile la naştere. În decembrie 1847, Simpson publica o broşură[3] al cărei conţinut dovedeşte existenţa unor contestări religioase ale metodei. Totuşi obiecţiile au fost puţine şi, în 1848, Simpson însuşi nota că nu a mai întâlnit obiecţii de natură religioasă vizavi de folosirea cloroformului.

În 1853, însăşi regina Victoria l-a născut, sub anestezie, pe prinţul Leopold. „Oricum, nicio dovadă nu sprijină ideea că opoziţia [faţă de anestezia la naştere] a fost larg răspândită sau orchestrată de instituţiile creştine”[4] – scrie Rennie B. Schoepflin.

Istoricul A. D. Farr a investigat subiectul şi a concluzionat că broşura publicată de Simpson nu a avut scopul combaterii unei opoziţii a bisericii faţă de metodele sale, ci, mai degrabă, scopul de a preveni o astfel de opoziţie. Oficial însă, nicio biserică din Marea Britanie nu a contestat anestezia epidurală. Au existat puţine voci care au făcut acest lucru şi care, treptat, s-au stins.

Totuşi, în controversa contemporană dintre ştiinţă şi religie, aceasta din urmă este atacată, adeseori, cu mituri şi legende care sunt tot atât de reale precum faptul că Vlad Ţepeş a fost un vampir sângeros.


[1] Andrew Dickson White, A History of the Warfare of Science with Theology in Christendom, 1896. Cartea poate să fie consultată pe http://www.gutenberg.org
[2] După ce Adam şi Eva au gustat din fructul interzis, ei au fost pedepsiţi, iar pedeapsa femeii a fost consemnată de Dumnezeu în cuvintele: „Îţi voi mări mult durerile naşterii; în durere vei naşte copii” (Geneza 3:16).
[3] James Young Simpson Answer to the Religious Objections against the Employment of Anaesthetic Agents in Midwifery and Surgery, 1847, citată în Rennie B. Schoepflin, „That the Church Denounced Anesthesia in Childbirth on Biblical Grounds”, în Galileo Goes to Jail, Harvard University Press, 2009, p. 124
[4] Ibidem