Antonio Federici e pe val. Producătorul din Marea Britanie se bucură de o vastă acoperire mediatică acum că Autoritatea de Reglementare a Standardelor în Publicitate a somat sistarea campaniei sale de promovare care folosește imaginea unei călugăriţe catolice însărcinate, ce tocmai se pregătește să savureze o îngheţată. Două cuvinte scrise cu litere gotice vin aparent să explice melanjul de păcat și plăcere, în cadrul bisericesc: Immaculately Conceived (conceput(ă) fără păcat – n.r.)    Mesajul lovește în trei puncte nevralgice ale catolicismului: celibatul și castitatea impuse slujitorilor Bisericii (și implicit scandalul abuzurilor sexuale din Biserică), cultul catolicilor pentru Fecioara Maria (imaculata concepţie) și abordarea plăcerilor trupești de către Biserica Catolică, de-a lungul istoriei.

    Ar fi numai normal ca reprezentanţii Bisericii să se simtă jigniţi, cu atât mai mult cu cât un purtător de cuvânt al companiei declara pentru BBC că miza campaniei a fost să „comenteze și să pună sub semnul întrebării – folosind satira și umorul blând – relevanţa și ipocrizia religiei și atitudinile bisericii faţă de problemele sociale.” În plus, după ce a primit decizia ASA de sistare a distribuirii afișelor, compania a declarat că va lansa o nouă serie de afișe, „o continuare a aceleiași teme”, pe care plănuieşte să le posteze pe parcursul traseului vizitei papale în Marea Britanie.    Surprinzător poate, stridenţei ofensatoare a discursului publicitar, Biserica Catolică îi răspunde cu tăcere. Această aparentă lipsă de reacţie este însă grăitoare. Ea transmite, mai sincer sau mai nesincer, că bătălia se dă doar de o singură parte. Astfel, vehemenţa campaniei, care se înscrie într-un istoric reprezentativ pentru marketing-ul anti-creştin în Marea Britanie, apare disproporţionată fiindcă nu întâlnește opoziţia Bisericii.

    În acelaşi timp, reclamaţiile primite de ASA la adresa afișului, arată că publicul catolic este unul verbal şi că subiectul generează controversă, nu indiferenţă, ceea ce este, deocamdată, un avantaj pentru Biserică.

    Apoi, orice campanie de tip ofensiv prezintă riscul declanșării efectului underdog – fenomen prin care sociologii descriu aderenţa opiniei publice la sprijinirea celui aflat în dezavantaj – ceea ce ar contracara efectul denigrator al campaniei.

    Nu există publicitate negativă, a spus scriitorul irlandez Brendan Behan și a împrospătat curajul modelatorilor de reputaţii. Oare va putea şi Biserica Catolică să mizeze pe acest principiu?