Afacerea „Pelerinajul”

387

Țara care nu are un loc de pelerinaj își face. În iunie, autorităţile din Dubai au anunţat că plănuiesc să construiască un parc tematic religios, intitulat „Sfântul Coran". Investitorii sunt convinși că credincioșii pot fi un public ţintă extrem de profitabil. Și au motive întemeiate. Turismul religios este, după toate aparenţele, o afacere înfloritoare.

Ţara care nu are un loc de pelerinaj își face. În iunie, autorităţile din Dubai au anunţat că plănuiesc să construiască un parc tematic religios, intitulat „Sfântul Coran". Investitorii sunt convinși că credincioșii pot fi un public ţintă extrem de profitabil. Și au motive întemeiate. Turismul religios este, după toate aparenţele, o afacere înfloritoare.

„Locuitorii din Mecca nu au nevoie de agricultură, pentru că Dumnezeu le-a dat pelerinajul ca recoltă anuală", scrie The Economist, într-o analiză punctuală privind impactul economic al turismului religios. Haj-ul, pelerinajul la Mecca pe care credincioșii musulmani au datoria să îl parcurgă cel puţin o dată în viaţă, generează anual în jur de 16,5 miliarde de dolari, adică aproximativ 3% din produsul intern brut al Arabiei Saudite. Și anul acesta milioane de musulmani sunt așteptaţi la locul sfânt al islamismului. Ei sunt doar o fracţiune din cele 300 de milioane de persoane care, potrivit estimărilor ONU, vor participa anul acesta la un pelerinaj.

Perspectiva pieţei este una cu atât mai optimistă cu cât numărul orientalilor din clasa de mijloc este în creștere, lucru care se va reflecta și într-o creștere a numărului de turiști. Circa trei sferturi dintre membrii clasei de mijloc din Orientul Mijlociu sunt așteptaţi să călătorească în regiune, chiar și în condiţiile actualelor tulburări civile. De ce? Pentru că turiștii religioși au alte motivaţii decât aceia care călătoresc în scop recreativ. „Persoana care își vede vacanţa ca pe o experienţă culturală va fi descurajată de faptul că siguranţa în zonă e deficitară, însă credinciosul nu va fi", explică un observator al pieţei de tursim, citat de Economist.

Haj-ul este atât de profitabil, mai spun jurnaliștii The Economist, încât unii dintre micii întreprinzători care comercializează suveniruri își permit luxul de a activa pe piaţă numai în perioada pelerinajului la Mecca.

Orașul prosperă economic atât datorită rezervelor sale de petrol, cât și datorită identităţii sale islamice. Însă pe val sunt și firmele turistice din alte ţări, care oferă pachete de vizitare a orașului. De exemplu, Reda Dunia, patronul unei agenţii de turism din Egipt, încasează circa 11.450 de dolari pentru un pachet de călătorie pentru Mecca.

Unii pelerini se plâng de preţurile tot mai mari pe care le implică datoria lor religioasă, în condiţiile în care atât companiile aeriene cât și hotelurile cresc preţurile în timpul sărbătorilor religioase. Dar furnizorii își permit să continue această practică, pentru că musulmanii au obiceiul să economisească ani de zile pentru haj, așa că „cei mai mulţi dintre ei sunt dispuși să cheltuiască pentru această experienţă", e de părere Dunia.

Pelerinajul la Mecca este, de departe, cea mai dezvoltată formă de turism religios de masă. Însă extrem de populare sunt și pelerinajele la Ierusalim și Varanasi (cel mai sfânt oraș din hinduism și jainism). Ca obiective directe, Biserica Nativităţii, Zidul Plângerii, Templul Brahma din Pushkar și Kaaba din Mecca sunt cele mai cunoscute locuri de pelerinaj, la nivel mondial.

Interesant este că, deși importanţa religiei în lumea occidentală a scăzut considerabil, iar numărul ateilor și agnosticilor a crescut, numărul turiștilor care vizitează locuri religioase a crescut continuu, subliniază Istvan Egresi, cercetător turc, într-un studiu pentru Universitatea Fatih, din 2012. El explică acest paradox citându-i pe cercetătorii Richards și Fernandes care, în 2007, spuneau că într-o viaţă tot ma incertă, oamenii caută un sens. În plus, nu toţi turiștii care ajung în locuri religioase sunt „călători pioși". Mulţi turiști seculari vizitează locuri încărcate de simbolism religios, din motive spirituale.