Un tânăr orb, model pentru elevii din România

173

Povestea tânărului Bogdan Suciu, care a obţinut media 9,33 la Bacalaureat şi a devenit student la Facultatea de Psihologie și Știinţele Educaţiei de la Universitatea Transilvania din Braşov, este una a succesului și reprezintă un model de perseverenţă pentru elevii de pretutindeni.

Deși s-a născut nevăzător, Bogdan a fost integrat în învăţământul de masă începând cu clasa a V-a. Adolescentul a studiat timp de opt ani în învăţământul obişnuit, alături de elevi fără probleme medicale. El a absolvit Seminarul Teologic din Braşov, unde a obţinut premiul II în fiecare an de liceu. La Bacalaureat, Bogdan a obţinut nota 9,70 la istorie, 9,60 la română şi 8,70 la logică, rezultate care ar fi fost remarcabile chiar și printre elevii fără probleme de vedere.

Cred că, pentru cei din jur, este ceva deosebit, cei din jur nefiind obişnuiţi cu astfel de situaţii şi de aceea percep ceea ce am făcut ca pe ceva deosebit. Însă pentru mine e viaţa de zi cu zi, adică e ceva ce trebuie făcut”, a spus proaspătul student la Psihologie. Iar motivul pentru care dorește să devină psiholog este dorinţa care îl animă de a-i ajuta pe tinerii care, asemenea lui, sunt nevăzători.

În tot acest timp alături de tânăr au fost părinţii, un psihopedagog asistent, dar și colegii. „Colegii mei m-au ajutat foarte mult, în sensul în care, atunci când eram mai puţin pregătit din punctul de vedere al asimilării materiei, ei şi-au rupt din timpul lor, din timpul lor liber, din pauză şi mi-au citit”, povestește Bogdan.

Cea mai mare problemă a lui era să nu-şi dezamăgească profesorii, care au avut încredere în el şi care au asigurat pregătirea lui”, spune Dan Suciu, tatăl lui Bogdan.

O altă poveste impresionantă vine din Dorohoi, unde Grigore Ursu, un băiat afectat de autism în copilărie, a luat nota 7 la Bacalaureat. Mama lui pune succesul pe seama implicării profesorilor, care l-au tratat pe tânăr cu atenţie și dăruire. Și el, la rândul lui, dorește să studieze psihologia.

Până la urmă, există mulţumirea aceea că ai reușit să faci ceva pentru un copil și că acel copil simte că ai făcut ceva pentru el”, a declarat Gabriela Bolohan, director-adjunct la Liceul Regina Maria.

Totul a fost ok, adică nimeni nu a știut că eu am avut probleme speciale, că am avut ceva în trecut, decât un grup restrâns de tineri. Mă gândesc să merg la Facultatea de Psihologie la Cluj. Psihologie vreau să fac mai mult ca să studiez oamenii, ca să-i înţeleg, poate într-un final să mă ajute să mă integrez mai bine”, a povestit tânărul care a absolvit Liceul Regina Maria din Dorohoi.

La acest liceu rata de promovare a fost de peste 80%, iar rezultate excepţionale au mai obţinut încă alţi trei elevi. Aceștia au avut nota 10 pe linie.