Autovehiculele și cărbunii, cauza creșterii masive a nivelului de CO2

40

Cantitatea de carbon emisă de cele mai dezvoltate naţiuni din lume va crește în continuare până la finele anului, după o stagnare în ultimii cinci ani, a avertizat Agenţia Internaţională pentru Energie (IEA).

Experţii au remarcat o creștere a nivelului de emisii de CO2 în 2018, cauzată printre altele și de piaţa globală a autoturismelor, aflată în plină expansiune. Cu toate acestea, principalul factor al creșterii cu 2,7% a emisiilor rămâne arderea cărbunelui în China, determinată de eforturile guvernului de a stimula economia subterană, se arată în studiul realizat de Global Carbon Project (GCP). China este cel mai mare emiţător de CO2 din lume, iar anul acesta creșterea înregistrată este de 4,7%.

„Datele noastre arată că, în ciuda utilizării în creștere a energiei eoliene, emisiile de gaze cu efect de seră au început să crească din nou în economiile avansate, subliniindu-se necesitatea implementării tuturor tehnologiilor energetice noi”, a declarat directorul executiv al IEA, Faith Birol.

Deși sursele regenerabile de energie, cum ar fi energia eoliană, energia solară, energia hidraulică sau energia geotermică, au continuat să crească anul acesta, acestea nu pot ţine pasul cu creșterea emisiilor de CO2 provenite din industria transporturilor, care utilizează combustibili fosili și care continuă să crească în toate părţile lumii.

În cadrul discuţiilor din cadrul celui de-al 24-lea summit cu privire la schimbările climatice, desfășurat în Polonia sub egida ONU, coordonatorul studiului GCP, prof. Corinne Le Quere, a explicat că această creștere a emisiilor în China este în strânsă legătură cu activitatea guvernamentală. „În ultimii doi ani, guvernul a stimulat economia, iar economia se bazează pe construcţii, pe industria grea, pe cărbune și pe oţel. Atunci când economia crește, cresc și emisiile”, a declarat Le Quere.

O creștere a emisiilor a fost observată și în Statele Unite, unde iernile foarte reci și verile foarte călduroase au dus la o suprasolicitare a sistemului energetic. Alte cinci ţări care au contribuit semnificativ la creșterea emisiilor globale, în afara Chinei, Statelor Unite, Uniunii Europene și Indiei, sunt Arabia Saudită, Iranul, Turcia, Irakul și Coreea de Sud.

O trăsătură comună remarcată atât în ţările bogate, cât și în cele sărace a fost creșterea constantă a consumului de petrol în sectorul transporturilor. În UE, cantitatea de combustibil utilizată pentru transportul rutier și aerian a crescut cu 4%. În SUA, arderea cărbunelui a scăzut, în timp ce combustibilii fosili utilizaţi în transportul rutier au crescut cu 1,4%.

Experţii atenţionează că emisiile globale ar trebui să înceapă să scadă până în 2020, potrivit obiectivelor asumate acum trei ani în cadrul Acordului de mediu de la Paris. Se pare însă că „angajamentele globale pentru reducerea emisiilor nu sunt încă însoţite de acţiuni proporţionale”, a declarat dr. Glen Peters, director de cercetare al Centrului de Cercetări Climatice Internaţionale, din Oslo, Norvegia.

„Toate cuvintele calde spuse la summitul ONU nu vor ajuta la prevenirea schimbărilor climatice. (…) Clima nu răspunde unei retorici înalte, ci răspunde la reducerea emisiilor de dioxid de carbon”, a declarat jurnalistul Mohammed Adow, în cadrul unei conferinţe a organizaţiei Christian Aid.

„Dacă aceasta este cea mai importantă chestiune a timpului nostru, așa cum spun liderii în repetate rânduri, atunci de ce nu acţionează în consecinţă?” a întrebat acesta.