Noua strategie a secularilor în războiul contra religiilor organizate

198

Religia organizată se stinge încet dar sigur în SUA, urmând un tipar deja observat în Europa, susţine Huffington Post, în baza rezultatelor unui sondaj recent realizat de Pew Forum. Și tendinţa e cu atât mai accentuată cu cât secularii par dispuși să renunţe la vechea lor strategie, îmbrăţișând o nouă abordare în războiul contra religiilor organizate.

Sondajul realizat de Pew Forum în martie-aprilie 2013 arată cum procentul de americani neafiliaţi religios e în creștere, depinzând de generaţia din care aceștia fac parte, cu variaţii de la 5% în cazul celor născuţi între 1913-1927 până la 34% în cazul celor născuţi între 1990-1994, potrivit Huffington Post.

Americanii neafiliaţi religios constituie în prezent 20% din totalul populaţiei, în comparaţie cu 48% protestanţi, 22% catolici și 10% celelalte orientări religioase. Evreii și mormonii constituie fiecare câte 2%, în timp ce celelalte mari religii mondiale nu numără mai mult de 1% fiecare.

Dintre neafiliaţii religios, numai 6% afirmă în mod categoric că sunt atei sau agnostici, în timp ce ceilalţi 14% se descriu drept „nereligioși, dar spirituali". Totuși, o trăsătură comună a tuturor nafiliaţilor religios, cunoscuţi și sub denumirea de „seculari", e respingerea religiei organizate, pe care o percep drept dăunătoare societăţii.

Ce e uimitor, afirmă Huffington Post, e că secularii, care au un număr de adepţi aproape egal cu cel al catolicilor, depășind de departe orice alt grup, cu excepţia protestanţilor, au avut o influenţă atât de mică asupra societăţii americane până în prezent. Totuși, acest lucru tinde să se schimbe.

Secularii contestă rădăcinile creștine ale SUAPe 4 iulie, un anunţ publicitar de o pagină întreagă a apărut în mai multe cotidiene mari din SUA, precum New York Times, Los Angeles Times sau Chicago Tribune, celebrând „Constituţia Noastră fără Dumnezeu" (Our Godless Constitution), scrie The Blaze. Însuși costul unei asemenea reclame e un indicator în sine al faptului că suportul pentru cauza seculară a crescut până la punctul în care se poate exprima în sfera publică mai ușor ca niciodată.

Reclama a fost promovată de Fundaţia pentru Eliberarea de Religie (Freedom From Religion Foundation), grupul ateist ce constituie în prezent cea mai puternică voce seculară americană. Ea a constat în imaginile a șase părinţi fondatori ai SUA – Thomas Paine, Benjamin Franklin și primii patru președinţi americani – însoţite de citate din partea fiecăruia, ce exprimau în termeni fără echivoc ideea că SUA nu au fost fondate pe principii creștine, ci pe valorile Iluminismului sec. al XVIII-lea, când raţiunii i s-a permis să pună la îndoială gândirea mistică.

Noua strategie a secularilor Demersul grupului, alături de numeroase alte iniţiative ale organizaţiilor seculare americane, indică faptul că în rândul secularilor are loc o schimbare de strategie în eforturile de contracarare a religiilor organizate în general și a creștinismului în special.

Principala revendicare a acestor grupuri constă în separarea absolută a Bisericii de Stat. Aceasta s-a manifestat în ultima perioadă prin militarea pentru interzicerea sponsorizărilor guvernamentale ale oricăror evenimente sau ritualuri (precum rugăciunea) care favorizează o religie/sectă în favoarea alteia. De asemenea, această revendicare s-a exprimat și prin cerinţa ca manifestările religioase să fie aprobate pe proprietatea publică doar cu condiţia oferirii de spaţiu egal celorlalte religii sau chiar ateilor, și fără ca vreun ban din bugetul public să fie cheltuit.

 

Astfel, noua strategie a grupurilor seculare constă în promovarea propriilor mesaje fără perturbarea dreptului altor grupuri la exprimarea propriilor convingeri.

După numeroase încercări, practic eșuate de denigrare a mesajelor religioase, precum demersurile de postare a unor mesaje promovând solstiţiul de iarnă, alături de cele privind Nașterea Domnului, secularii au ales să abordeze o nouă strategie.

În loc să protesteze împotriva mesajelor religioase, noua strategie a secularilor pare să fie: „Dacă nu îi poţi învinge, alătură-li-te". Și această strategie pare să prindă teren, susţine Huffington Post, concluzionând: „Cine ar putea să aibă ceva de obiectat împotriva tendinţei de transformate a spaţiului public într-un loc al dezbaterilor deschise, în cadrul cărora toate vocile să fie auzite?"